Zagadnienia
Zakładka poświęcona opisowi poszczególnych zagadnień szkoleniowych jakie zostały przedstawione w ofercie. Oferta znajduje się w zakładce szkolenia.
Znajdziesz tu komentarze i zachętę do zapoznania się z problematyką szkoleń.
Znajdziesz tu komentarze i zachętę do zapoznania się z problematyką szkoleń.
Analiza Transakcyjna w zarządzaniu. Mapy Mentalne lidera
data: 2023-03-02
wydane przez:
Szkolenie, warsztat, konsultacje – mentoring, dotyczące koncepcji psychologicznej, która pozwoli rozwinąć świadomość i praktyczne podejście do zarządzania menedżerów w kształtowaniu własnego przywództwa. To zaproszenie do nabywania rzeczywistych kompetencji (!) w obszarze psychologii zarządzania.
Analiza Transakcyjna – to koncepcja psychologiczna potwierdzona wieloma badaniami – ułożona w program szkolenia i warsztatów – dotyczy osobistego rozwoju ukierunkowanego na to:
Warsztat z psychologii zarządzania – jako droga do siebie a w konsekwencji lepszego docierania do innych, gdy sytuacje codzienne, sytuacje trudne oraz sytuacje krytyczne ujawniają jak korzystamy z potencjału własnego „ja” oraz „ja” – innych w kierowaniu codzienną realizacją.
Mapy Mentalne to metafora poruszania się w obszarze umiejętności zarządzania, posiadania orientacji w sferze psychologii zachowań ludzi, mającej wpływ na rozwój przywództwa. Mapa Mentalna to także weryfikacja intersubiektywna obecnego stylu zarządzania, wglądu w stan umysłu – o tym, jak myśli i przekonania, jak doświadczanie sytuacji oraz jej ocena kształtuje relacje z ludźmi i jak wpływa na podejmowane decyzje.
Idea mapy mentalnej – jest zatem synonimem właściwej lub niewłaściwej orientacji w terenie (obszarze) dotyczącym zarządzania ludźmi na codziennym poziomie. Co jeśli nie posiadasz odpowiednio (dobrej) mapy?
Szkolenie ujęte w kategorie Map mentalnych w powiązaniu z koncepcją psychologiczną Analizy Transakcyjnej daje menedżerom spory zasób wiedzy o zarządzaniu sobą oraz innymi. Jest odwołaniem do posiadanych i realnie rozwijanych kompetencji menedżerskich tzw. „miękkich”.
Szkolenie dotyczy także analizy fenomenów i procesów wynikających ze stylu myślenia i doświadczeń w przestrzeni mentalnej oddziałujących bardzo silnie na ludzkie zachowania i postawy.
Mapa jako obraz mentalnej i psychicznej przestrzeni, (podlegająca weryfikacji) daje wiele informacji o sposobie poruszania się po psychologii zarządzania ludźmi w aspekcie:
Szkolenie – warsztat to okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń. Analiza ważnych obszarów – pola działania szefa, wglądu w samego siebie i w ludzką psychikę na tle tego, co mówi o tym psychologia. Okazja do doświadczania i odkrywania swojego potencjału – wewnętrznych „stanów ja” testowania i omawiania różnych scenariuszy zachowań (dotyczących realnych sytuacji na gruncie zawodowym) modelowanych w procesie interakcji z innymi uczestnikami szkolenia oraz trenerem zarządzania.
Psychologiczne użycie pojęcia map mentalnych daje odpowiedź: w jaki sposób kształtuje (się) moje życie i jak nad nim panuje, jak przekłada się to na moją kulturę zarządzania? Mapa – to orientacyjny model nawiązujący do rzeczywistości zarządzania podnoszący sprawczość przywódcy emocjonalnego, inspiratora, partnera w realizacji i przewodnika posiadającego uznanie i szacunek podwładnych.
Aby umiejętnie zarządzać innymi trzeba dobrze zarządzać sobą!
Szkolenie to także okazja do doświadczania samego siebie – jakim jestem w obliczu różnych sytuacji / jaki reprezentuje sobą „stan ja” zależnie od wydarzających się okoliczności – w ujęciu jednej z bardziej praktycznych i intuicyjnych koncepcji psychologicznych; jak zarządzam sobą w relacji z innymi. Jak rozumiem innych, jak widzę swój zespól, jak kształtuje w nim wzajemne stosunki i kulturę współdziałania podejmując się kierownictwa, co wiem o ludzkich zachowaniach opartych nie tylko jawnych ale i na ukrytych motywach, z czego składa się mój wewnętrzny „program” i jak odpowiadam, jak reaguje na wewnętrzny program innych.
Mapa mentalna – jest obrazowaniem tego, co stanowić ma system zarządzania – podobnie jak działa software naszego systemu operacyjnego. To psychologiczna architektura świadomie tworzonej kultury zarządzania.
Analiza Transakcyjna w zarządzaniu a mapy mentalne:
Co kształtuje mapy mentalne o których mówi Analiza Transakcyjna? To analiza strukturalna i funkcjonalna pozwalająca dokonać wglądu w strukturę naszej osobowości: wgląd w siebie i własny model działania.
Czym jest Analiza Transakcyjna?
Analiza Transakcyjna w zapoczątkowanej koncepcji Erica Berne – „W co graja ludzie” i rozwijanej aż po dzień dzisiejszy – jest zintegrowaną teorią /i koncepcją osobowości ukierunkowaną na rozwój osobisty (osobowościowy) i zmianę u osób zainteresowanych rozwojem Inteligencji Emocjonalnej. Koncepcja Analizy Transakcyjnej skupia uwagę wielu autorytetów z dziedziny psychologii poznawczo – behawioralnej. (czyli nurtu psychologii posiadającej największy zakres potwierdzeń w wyniku badań naukowych, w odróżnieniu od szeregu koncepcji pseudo – naukowych). Ogniskuje uwagę ludzi zaangażowanych w praktyczną stronę rozwiązań zintegrowanych, komplementarnych umożliwiających myślenie systemowe o sposobie działania i budowania postaw, relacji i zachowań tzw. „wygrywających”.
„Określenie „wygrywający” jak i „przegrywający” mają wiele znaczeń. Kiedy używamy słowa „wygrywający”, nie mamy na myśli kogoś, kto pokonał przeciwnika. Dla nas człowiek wygrywający to ten, kto reaguje autentycznie, kto jest godny zaufania, kto jest wrażliwy i prawdziwy zarówno jako jednostka, jak i członek większej społeczności…” […] „Osoby autentyczne – wygrywający – nie poświęcają życia na realizowanie czegoś, czym ich zdaniem powinni być; są sobą i nie tracą energii na udawanie, zachowywanie pozorów i manipulowanie innymi. Ukazują innym swój prawdziwy obraz, nie zmieniając go w zależności od upodobań innych ludzi” … […] „nie jest im potrzebna maska” … […] „Wygrywający nie boją się samodzielnie myśleć i posługiwać się własną wiedzą …słuchają innych …są jednak zdolni sami wyciągać wnioski… […] „Wygrywający … – nie przerzuca winy na innych, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie…,rozpoznaje i umie wybrać odpowiedni moment…, reaguje stosownie do sytuacji… jego reakcje są adekwatną odpowiedzią na sygnały ze strony innych, …uwzględniają poczucie wartości i dobrostan i godność osób zaangażowanych w daną sytuację …,przeżywają „tu i teraz”- świadomie z realistycznym i ufnym nastawieniem, … nie są blokowani przez wewnętrzne konflikty, uczą się poznawać własne uczucia i ograniczenia, cieszą się własnymi sukcesami i nie zazdroszczą sukcesów innym…[…] „Wygrywający mają poczucie wspólnoty ze światem i ludźmi, … nie są im obce sprawy społeczeństwa, z odwagą i współczuciem poszukują podnoszenia jakości życia, nie czują się bezsilni wobec … problemów, starają się działać na rzecz lepszego świata”. (Za „Narodzić się by wygrać” Muriel James & Dorothy Jongeward)
Na szkoleniu zaznajomisz się z koncepcją, poznasz i zrozumiesz;
Poznaj na szkoleniu / warsztatach koncepcje osobowości bogatą w praktyczne wskazówki i merytoryczne odniesienia co do sposobu postępowania z ludźmi by unikać błędów psychologicznych w zarządzaniu.
Analiza Transakcyjna stanowi solidną bazę dla ugruntowania się w kompetencjach menedżerskich i łączenia ich w spójny system myślenia o zarządzaniu – łatwo odwołuje się do koncepcji powiązanych – dotyczących przywództwa sytuacyjnego, motywacji, wewnętrznej konstrukcji psychicznej, komunikacji interpersonalnej, opartej na konstruktywnym dialogu czy rozwijania postaw odpowiedzialności i odporności psychicznej.
Zagadnienia ściśle związane z Analizą Transakcyjną:
Reprezentacja osobowości w ujęciu funkcjonalnym
Determinanty ludzkich postaw i zachowań czyli system myśli i uczuć w koncepcji A.T.
O tym jak odnosimy się do siebie w różnych sytuacjach – czyli model transakcji psychologicznych
Model strukturalny drugiego rzędu – czyli co mówią i jak kształtują nas nasze zapamiętane doświadczenia?
Wskaźniki poszczególnych stanów „ja” – by zrozumieć naturę ludzkich zachowań
Zrozumienie tego zakresu koncepcji A.T. Pozwala menedżerom ujrzeć naturę i charakter angażowania się ludzi w poszczególne sytuacje dotyczące ich funkcjonowania w organizacji, w relacjach, w działaniach; może być podpowiedzią dla menedżera – lidera jak ukierunkowywać swoje zarządzanie w kształtowaniu określonych postaw; zaangażowania, (przepływu energii psychicznej), w budowaniu kultury wysokoenergetycznej współpracy – tzw. „empowermentu”
Mapy mentalne, przekonania a kontaminacje
„Dostajesz to, co wzmacniasz” – głosi jedna z tez Analizy Transakcyjnej
Zarządzanie to sztuka umiejętnego odnoszenia się do zaistniałych w organizacji / zespole sytuacji a odniesienie do ludzi w tym zakresie kształtuje kulturę zarządzania oraz wpływa na utrwalanie się wzorców określonych zachowań wynikających z relacji. Problemy szefów w zarządzaniu ludźmi mogą dotyczyć ich stylu zarządzania – wynikającego z dyspozycji psychicznych oraz struktury osobowości, co wzmacnia jedne a osłabia drugie zachowania w systemie transakcji psychologicznych. Oznacza to, że szefowie uzyskują w reakcji transakcyjnej pracowników postawy i zachowania komplementarne do ich stylu osobowościowego – chociaż nie zawsze takie jakich by się spodziewali (oczekiwali). Z tego powodu warto rozumieć sens transakcji psychologicznych oraz znaków rozpoznania.
Komunikowanie się lidera z otoczeniem a rodzaje transakcji zawieranych na codziennym poziomie zarządzania
Komunikowanie się z otoczeniem, z sytuacjami życiowymi, z problemami oraz z innymi ludźmi tworzącymi określone sytuacje to proces dwóch odniesień:
Odniesienia wewnętrznego do samego siebie, a więc komunikacji z samym sobą w próbie doświadczenia – jak doświadczam danej sytuacji, gdy mi się przydarza w codziennych sytuacjach i relacjach z ludźmi i uzgodnienia na drodze wewnętrznych negocjacji – jak chcę/powinienem się zachować – aby moja reakcja była adekwatna i emocjonalnie inteligentna?
Odniesienia społecznego – zachowania wobec innych , czyli jak ostatecznie postąpię w obliczu tej sytuacji, jak zareaguje, co powiem, co zrobię, jakie podejmę decyzje formalne oraz jak zareaguje na to (komplementarnie) druga strona?
Z powyższych dwóch aspektów wynika schemat transakcji jaki będzie funkcją inteligentnego zarządzania menedżera. Suma powtarzanych transakcji może być odzwierciedleniem utrwalonych nawyków (automatyzmów) – lub świadomie przywoływanych przez stany „ja’ map mentalnych.
Jak zawieramy transakcje psychologiczne z innymi z odniesieniem do zarządzania?
Zrozumienie natury transakcji jakie zawieramy ze sobą w procesie komunikacji ukazuje wiele elementów dotyczących psychologii zarządzania ludźmi; świadomości sytuacyjnej, samoświadomości oraz buduje podstawy do samoregulacji – czyli wielu kluczowych czynników posługiwania się inteligencją emocjonalną. Z kolei brak owej świadomości prowadzi do sytuacji tzw. „ślepego oka szefa’ – będącego wynikiem ukrytych transakcji i budującego się w organizacji tzw. „psychicznego podziemia” – niejasności sytuacji, które mogą powodować błędne poznawczo wyobrażenia menedżera. Rozumienie schematu transakcji psychologicznych – to ważna kompetencja w zarządzaniu ludźmi.
Komunikacja jako funkcja zarządzania gdy jest pozytywna psychicznie – buduje zdrowe relacje, lecz gdy jest problematyczna – może odcinać szefa od ważnych aspektów obiektywnego rozumienia sytuacji – osłabiać funkcje świadomego zarządzania i pozytywnego oddziaływania na ludzi, na zespół i na relacje budujące kulturę organizacji.
Znaki rozpoznania ciąg dalszy – budowanie klimatu w organizacji
Znaki rozpoznania są sposobem odnoszenia się lidera do swoich współpracowników – To część map mentalnych w świadomości lidera o zarządzaniu. To jak lider widzi drugą osobę, jak się do niej odnosi w A.T. jest uruchamianiem określonych reakcji zwrotnych w rozumieniu transakcyjnym bodziec + reakcja = Transakcja , po której nastąpi wypłata psychologiczna. Owa wypłata psychologiczna w koncepcji AT. Będzie obrazem faktycznej skali- stopnia przywództwa lidera, będzie „zapłatą” – odpowiedzią na to jak lider zarządza potencjałem innych ludzi. Zasada, to w jaki sposób Cię zauważam – i poprzez to, jak się do Ciebie odnoszę, do czego odwołuje się mój komunikat …czyli co o Tobie myślę będzie formą ustanawiania kultury zarządzania.
Ważnym elementem tego procesu – jest autentyczność czyli dobrze ustawiony i przepracowany układ „map mentalnych” który jest faktycznym odniesieniem osobowościowym do kultury zarządzania. W obszarze tym ludzi cechuje szczególne wyczulenie na fałsz i udawanej zachowania – wynikające z wrodzonych „detektorów ściemy” – wyczucia autentyczności lub fałszywej autokreacji.
Skrypty życiowy – który kształtuje społeczne i zawodowe role oraz doświadczenia determinuje sukces emocjonalny pomimo psychicznych uwarunkowań i trudności życiowych.
Rozumienie natury ludzkich zachowań w kontekście osiągania sukcesu emocjonalnego to jedno z wyzwań współczesnych liderów stojących na czele zespołów i organizacji. Droga do bycia inteligentną emocjonalnie osobą o ugruntowanej silnej życiowo postawie jest raczej dość odległe od potocznie głoszonych zasad „pozytywnego myślenia” – i innych temu podobnych populistycznych recept na życie. Ludzie emocjonalnego sukcesu – którzy mają poczucie trwałej satysfakcji – przeszli niejednokrotnie w życiu dramatyczne doświadczenia lub tzw. odcięcie)
Głębsze poznanie stanów psychicznych oraz wewnętrznych zasobów czekających na uwolnienie – jest zatem poruszaniem w sferze tego głębokiego ludzkiego doświadczenia, za którym stoi potencjalna wyzwolona wielkość. Wszystkie aspekty A.T. jako koncepcji psychologicznej umożliwiają potoczne lub bardziej wnikliwe zagłębienie się w temat wewnętrznych funkcji psychicznych – zależnie od gotowości poznania i zainteresowania się zagadnieniem przez uczestników szkolenia / warsztatów.
Wewnętrzne przekazy – jako element konstrukcji psychicznej „map mentalnych”
Skrypt – to jako obraz naszych wewnętrznych map ponieważ składa się z przekazanych i utrwalonych przez przekonania wzorców myślenia: o otaczającej nas rzeczywistości. Bywa, że jest naszym „wewnętrznym” programem który wpływa a często determinuje nasze postrzeganie sytuacji i podpowiada określone zachowania. Skrypt – jest zatem scenariuszem życia i niemal na pewno przekłada się na sposób zarządzania sytuacjami, oraz ludźmi.
Skrypt – czyli jak w koncepcji A.T. piszemy swój scenariusz życia i jak zawarte w nim przekonania mogą kształtować nasze zarządzanie sobą oraz innymi?
Gdzie jest moja uwaga a gdzie moja życiowa energia? Proces wewnętrznych uzgodnień „ja”
Rozumienie funkcjonowania skryptów oraz rozpoznanie zakodowanych w nich przekazów: rodzicielskich , kulturowych, społecznych zawartych w nakazach, zakazach, czy w postaci. tzw. „driverów” pozwala menedżerom lepiej rozumieć naturę ludzkich zachowań, sposobu odniesienia do sytuacji, w aspekcie motywacji, sposobu działania czy rozwiązywania codziennych problemów. Rozumienie rozszerzonej typologii zachowań – dotyczących konstrukcji osobowości pozwala menedżerom poszerzyć zrozumienie ludzkich zachowań, szerszego rozpoznania sytuacji czy empatycznego podejścia do zarządzania.
Dzisiejsze czasy zarządzania w warunkach VUCA stawiają przed menedżerami wymóg bycia psychologami i świadomego – psychologicznego podejścia do ludzkich zachowań. Mierzenie się z trudną, zmienną i złożoną rzeczywistością dostarcza szeregu przeżyć i wymaga czasem bardziej świadomego wglądu w sposób myślenia i doświadczania sytuacji przez pracowników. W tych uwarunkowaniach i przykładach warto dostrzegać problem tzw. czynnika ludzkiego w pokonywaniu trudności – odporności psychicznej, radzenia sobie z kryzysem – podczas realizacji działań dla tworzenia zdrowych relacji wewnątrz zespołu.
Pozycje życiowe, skrypty i tzw. „drivery” w odniesieniu do zarządzania
Czynniki blokujące potencjał w zakodowanych wewnętrznych przekazach tzw. „rodzicielskich”, „społecznych”, „kulturowych”.
Budowanie kultury
Mapy mentalne lidera a mapy mentalne jego zespołu. Zespół jako zbiór odrębnych jednostek, osobowości – odrębnie ukształtowanych, które decydują się uczestniczyć w danym projekcie – to indywidualizm i odrębność poszczególnych osób, które łączy jednocześnie wzajemne poczucie integracji. W obecnej kulturze swobodnych relacji mogą funkcjonować różne zachowania i niejawne motywy oraz potrzeby – tak zwane wewnętrzne programy … które powodują ludzkimi działaniami i oddziaływaniami na innych.
Tym co staje się zespołowym doświadczeniem wzajemnego poczucia integracji jest także kwestią osobistego – odrębnego doświadczania, tego jak funkcjonuje jednostka i jak jest odbierana i przyjmowana na tle zespołu. Obraz kultury relacji w zespole, ukazuje, co oznacza dla mnie jako jednostki ta relacja i jaki klimat współpracy tworzy: czy integruje doświadczenia czy konfliktuje? Jak warunkuje potencjał dla osiągania nieprzeciętnych wyników – na co jest gotowa każda z osób by razem współpracować?
Uważny Lider – lider projektu – scrum master przejmuje różne funkcje i role społeczne, jest opiekunem, mediatorem, integratorem, czasami psychologiem który potrafi wyjść naprzeciw potrzebom ludzi, odczytując to co stanowi poziom niejawny komunikacji oraz leży u podłoża relacji.
W Koncepcji Analizy Transakcyjnej: ludzką osobowość ulepiły / ukształtowały relacje rodzinne wczesnego dzieciństwa- używając metafory – na dysku psychiki zapisały się wewnętrzne programy… są jak ukryte sterowniki w systemie operacyjnym, które kierują działaniami oraz sprawnością funkcjonalną w relacjach społecznych.
Co wnosimy do zespołu? Z czym przychodzimy do danego środowiska pracy? Jak klimat relacji temu służy? Co wynika z opisu naszej organizacji w ujęciu Analizy Transakcyjnej?
„Drivery”. Koncepcja Taibi Kahlera – dotycząca „wewnętrznych sterowników”
– ukazuje obraz czynników aktywujących określone zachowania. Wewnętrzny program sterownika – „drivera” determinuje sposób działania ludzi oraz tego jak poszczególne drivery odnoszą się do sposobu operacyjnego funkcjonowania. Znajomość tematów skryptowych oraz „driverów” u współpracowników – ich rozpoznanie przez lidera tworzy kolejny obraz mentalny map poszczególnych osób zespołu.
To kolejny obraz dający liderowi odpowiednie wyjaśnienia:
To obszar poszerzania świadomości lidera w rozwijaniu Inteligencji Emocjonalnej w aspekcie poznawczym oraz empatii. Poznania jak wewnętrzne ukierunkowanie- czyli wewnętrzne nakazy kształtują ludzkie podejście do funkcjonowania w relacjach i podchodzeniu do zadań
Co warunkuje poszczególne procesy – systemy zachowań przekładających się na realizację?
Relacje symbiotyczne – w odniesieniu do zarządzania – model relacji mający wpływ na osobowość organizacji i charakter transakcji
W Koncepcji Analizy Transakcyjne określone – automatyczne (nawykowe) lub świadomie przyjęte style zachowań są; mogą być relacją komplementarną, adekwatną do budowanej przez menedżerów kultury – określonej stylem zarządzania. Konsekwencje pożądanych lub niepożądanych postaw pracowników mają swoje źródło w kompetencjach menedżera.
Podsumowując
Pragmatyzm map mentalnych opartych na Analizie Transakcyjnej w zarządzaniu:
Analiza Transakcyjna w zarządzaniu to forma rozwijania kultury kontraktu. W procesie dochodzenia do wewnętrznego porozumienia liderów z samymi sobą a w konsekwencji świadomego nawiązywania relacji z innymi w budowaniu inteligentnej emocjonalnie kultury zarządzania.
Transakcje psychologiczne jako proces
Poznanie zagadnień z obszaru Analizy Transakcyjnej wymaga – by (podczas szkolenia) zaznajomić się z nową terminologią oraz pojęciami, jakimi operuje ww. koncepcja. Wiedza ta – przenosi świadomość liderów w nowe kategorie myślenia o zarządzaniu stając się ostatecznie kompetencją intuicyjną w rozwijaniu osobowości oraz przywództwa.
Jeśli temat w powyższym ujecie Państwa zainteresował lub zaintrygował:
Literatura przedmiotu – podstawy dla zainteresowanych:
Jak wybieramy szkolenia?
data: 2023-02-22
wydane przez:
szkolenia dla firm ...i o tym dlaczego prawdopodobnie nie kupisz mojego szkolenia decydując się czasem na gorsze rozwiązania. O sposobie myślenia ...
O zarządzaniu przez cele – słów kilka
data: 2023-02-20
wydane przez:
zarządzanie przez cele - wiązka celów Zarządzanie przez cele - dyskurs polemiczny W niniejszych rozważaniach podejmuje szybki dyskurs z autor...
Szkolenie z komunikacji – komu to jeszcze potrzebne?
data: 2022-08-18
wydane przez:
Chciałem niemal spisać na straty jedno z moich (ulubionych) zagadnień szkoleniowych – dotyczące komunikacji, jako funkcji kultury zarządzania ora...
Analiza techniczna – nie działa, podobnie jak techniki sprzedaży?
data: 2022-06-22
wydane przez:
techniki sprzedaży a analiza techniczna Problem: Jeśli to prawda - to jak prowadzić rozmowy z klientami, jak pokierować danym procesem spr...
szkolenia sprzedażowe -energetyczny shot
data: 2022-06-14
wydane przez:
szkolenia sprzedażowe on - line Shot sprzedażowy to formuła pracy szkoleniowej, która zakłada krótkie sesje np. jedno- trzy - godzinne, poświęcone...
SZKOLENIA HANDLOWE
data: 2022-01-21
wydane przez:
Szkolenia dla handlowców. Realne działania rozwojowe czy szkoleniowy efekt "wow" - w czym problem? Szkolenia handlowe? ... Czy może jednak...
Zarządzanie własną sprzedażą – dla handlowców
data: 2021-04-21
wydane przez:
Cechy dobrego handlowca. Rankingi i benchmarking Dlaczego to nie takie oczywiste być wysoko na firmowej liście w rankingach sprzedaży? Czyli o...
Jak myślimy o szkoleniach dla firm?
data: 2021-01-14
wydane przez:
Szkolenia dla firm. Jak myślimy o szkoleniach rozwiązując problemy organizacji? Czy nasz wybór jest wynikiem myślenia produktowego czy problemowe...
Szkolenia on line
data: 2020-06-05
wydane przez:
Szkolenia on line: treningi, warsztaty coachingi Szkolenia on line jak to zorganizować? Z uwagi na zapotrzebowanie rynku wynikające z poszerzonej fo...
Andrzej Koszyk