Analiza Transakcyjna w zarządzaniu. Mapy Mentalne lidera

Publikacje
2023-03-02 r.
Mapy mentalne lidera

Szkolenie, warsztat, konsultacje – mentoring, dotyczące koncepcji psychologicznej, która pozwoli rozwinąć świadomość i praktyczne podejście do zarządzania menedżerów w kształtowaniu własnego przywództwa. To zaproszenie do nabywania rzeczywistych kompetencji (!) w obszarze psychologii zarządzania.

Analiza Transakcyjna – to koncepcja psychologiczna potwierdzona wieloma badaniami – ułożona w program szkolenia i warsztatów – dotyczy osobistego rozwoju ukierunkowanego na to:

  • jak umiejętnie rozwijać wewnętrzne zasoby interpersonalne lidera?
  • jak zarządzać sobą i własną energią psychiczną – by w konsekwencji zarządzać innymi?
  • jak lepiej rozumieć naturę ludzkich zachowań – z odniesieniu do zarządzania?
  • jak praktycznie rozwijać inteligencję emocjonalną – kreując wysoką kulturę zarządzania?

Warsztat z psychologii zarządzania – jako droga do siebie a w konsekwencji lepszego docierania do innych, gdy sytuacje codzienne, sytuacje trudne oraz sytuacje krytyczne ujawniają jak korzystamy z potencjału własnego „ja” oraz „ja” – innych w kierowaniu codzienną realizacją.

Idea Map mentalnych. Dlaczego mapy?

Mapy Mentalne to metafora poruszania się w obszarze umiejętności zarządzania, posiadania orientacji w sferze psychologii zachowań ludzi, mającej wpływ na rozwój przywództwa. Mapa Mentalna  to także weryfikacja intersubiektywna obecnego stylu zarządzania, wglądu w stan umysłu – o tym, jak myśli i przekonania, jak doświadczanie sytuacji oraz jej ocena kształtuje relacje z ludźmi i jak wpływa na podejmowane decyzje.

Idea mapy mentalnej – jest zatem synonimem właściwej lub niewłaściwej orientacji w terenie (obszarze) dotyczącym zarządzania ludźmi na codziennym poziomie. Co jeśli nie posiadasz odpowiednio (dobrej) mapy?

Szkolenie ujęte w kategorie Map mentalnych w powiązaniu z koncepcją psychologiczną Analizy Transakcyjnej daje menedżerom spory zasób wiedzy o zarządzaniu sobą oraz innymi. Jest odwołaniem do posiadanych i realnie rozwijanych kompetencji menedżerskich tzw. „miękkich”.

Szkolenie dotyczy także analizy fenomenów i procesów wynikających ze stylu myślenia i doświadczeń w przestrzeni mentalnej oddziałujących bardzo silnie na ludzkie zachowania i postawy. 

Mapa jako obraz mentalnej i psychicznej przestrzeni, (podlegająca weryfikacji) daje wiele informacji o sposobie poruszania się po psychologii zarządzania ludźmi w aspekcie:

  • Sposobu – stylu zarządzania i budowania relacji interpersonalnych
  • Psychologii ludzkich zachowań i motywacji (jawnych i ukrytych)
  • Tworzenia kultury zarządzania i kultury relacji w zespołach 
  • Rozumienia i identyfikowania różnic osobowościowych (w koncepcji A.T.)
  • Rozumienia natury ludzkich zachowań i potrzeb psychologicznych
  • Zdolności menedżera do rozwijania „tego co najlepsze” w potencjale ludzi\kim
  • Rozwijania Inteligencji Emocjonalnej menedżera w zarządzaniu
  • Rozwijania kompetencji Lidera – w szczególny i świadomy sposób oddziałującego na organizację

Szkolenie – warsztat to okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń. Analiza ważnych obszarów – pola działania szefa, wglądu w samego siebie i w ludzką psychikę na tle tego, co mówi o tym psychologia. Okazja do doświadczania i odkrywania swojego potencjału – wewnętrznych „stanów ja” testowania i omawiania różnych  scenariuszy zachowań (dotyczących realnych sytuacji na gruncie zawodowym) modelowanych w procesie interakcji z innymi uczestnikami szkolenia oraz trenerem zarządzania.

Psychologiczne użycie pojęcia map mentalnych daje odpowiedź: w jaki sposób kształtuje (się) moje życie i jak nad nim panuje, jak przekłada się to na moją kulturę zarządzania? Mapa – to orientacyjny model nawiązujący do rzeczywistości zarządzania podnoszący sprawczość przywódcy emocjonalnego, inspiratora, partnera w realizacji i przewodnika posiadającego uznanie i szacunek podwładnych.

Aby umiejętnie zarządzać innymi trzeba dobrze zarządzać sobą!

Jaki jestem gdy … ktoś inny nie jest takim, jakim chciałbym go mieć?

Szkolenie to także okazja do doświadczania samego siebie – jakim jestem w obliczu różnych sytuacji / jaki reprezentuje sobą „stan ja” zależnie od wydarzających się okoliczności – w ujęciu jednej z bardziej praktycznych i intuicyjnych koncepcji psychologicznych; jak zarządzam sobą w relacji z innymi.  Jak rozumiem innych, jak widzę swój zespól, jak kształtuje w nim wzajemne stosunki i kulturę współdziałania podejmując się kierownictwa, co wiem o ludzkich zachowaniach opartych nie tylko jawnych ale i na ukrytych motywach, z czego składa się mój wewnętrzny „program” i  jak odpowiadam, jak reaguje  na wewnętrzny program innych.

Mapa mentalna – jest obrazowaniem tego, co stanowić ma system zarządzania – podobnie jak działa software naszego systemu operacyjnego. To psychologiczna architektura świadomie tworzonej kultury zarządzania.

Szkolenie z zarządzania w ujęciu Analizy Transakcyjnej obejmuje

  • Kierunki myślenia o zarządzaniu sobą by móc lepiej zarządzać innymi
  • Wgląd w siebie oraz własne mapy mentalne – sposób myślenia, własne przekonania  i sposoby działania w powiązaniu z koncepcją AT.
  • Poznanie jednej z bardziej praktycznej i sprawdzonej koncepcji psychologicznej
  • Rozwijanie świadomości Inteligencji Emocjonalnej w kształtowaniu swojego modelu przywództwa
  • Bycie dobrym liderem w codziennych sytuacjach zarządzania ludźmi

Analiza Transakcyjna w zarządzaniu a mapy mentalne:

Co kształtuje mapy mentalne o których mówi Analiza Transakcyjna? To analiza strukturalna i funkcjonalna pozwalająca dokonać wglądu w strukturę naszej osobowości: wgląd w siebie i własny model działania.

  • Portret  „stanów ja” – jaki jestem, jak doświadczam, jak opisuje rzeczywistość, jak reaguję
  • Pozycje życiowe i wynikające z nich decyzje – jak myślę o sobie i innych
  • Życiowe skrypty podpowiadające scenariusze zachowań – moje przekonania
  • Kontaminacje jako pułapki myślenia w budowaniu relacji – moje nierozpoznania
  • Zdolności kognitywne – poznawcze czyli system myśli i uczuć oraz sposób postrzegania sytuacji
  • Czynniki samoregulacji wpływające na postawy i zachowania w tzw. „momentach krytycznych”
  • Wewnętrzne nakazy i zakazy oraz drivery leżące u podstaw określonych zachowań – motywacje jak i potencjalne samo – ograniczenia.

Czym jest Analiza Transakcyjna?

Analiza Transakcyjna w zapoczątkowanej koncepcji Erica Berne – „W co graja ludzie” i rozwijanej aż po dzień dzisiejszy – jest zintegrowaną teorią /i koncepcją osobowości ukierunkowaną na rozwój osobisty (osobowościowy) i zmianę u osób zainteresowanych rozwojem Inteligencji Emocjonalnej.  Koncepcja Analizy Transakcyjnej skupia uwagę wielu autorytetów z dziedziny psychologii poznawczo – behawioralnej. (czyli nurtu psychologii posiadającej największy zakres potwierdzeń w wyniku badań naukowych, w odróżnieniu od szeregu koncepcji pseudo – naukowych). Ogniskuje uwagę ludzi zaangażowanych w praktyczną  stronę rozwiązań zintegrowanych, komplementarnych umożliwiających myślenie systemowe o sposobie działania i budowania postaw, relacji i zachowań tzw. „wygrywających”.

Określenie „wygrywający” jak i „przegrywający” mają wiele znaczeń. Kiedy używamy słowa „wygrywający”, nie mamy na myśli kogoś, kto pokonał przeciwnika. Dla nas człowiek wygrywający to ten, kto reaguje autentycznie, kto jest godny zaufania, kto jest wrażliwy i prawdziwy zarówno jako jednostka, jak i członek większej społeczności…” […] „Osoby autentyczne – wygrywający – nie poświęcają życia na realizowanie czegoś, czym ich zdaniem powinni być; są sobą i nie tracą energii na udawanie, zachowywanie pozorów i manipulowanie innymi. Ukazują innym swój prawdziwy obraz, nie zmieniając go w zależności od upodobań innych ludzi” … […] „nie jest im potrzebna maska” … […] „Wygrywający nie boją się samodzielnie myśleć i posługiwać się własną wiedzą …słuchają innych …są jednak zdolni sami wyciągać wnioski… […] „Wygrywający … – nie przerzuca winy na innych, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie…,rozpoznaje i umie wybrać odpowiedni moment…, reaguje stosownie do sytuacji… jego reakcje są adekwatną odpowiedzią na sygnały ze strony innych, …uwzględniają poczucie wartości i dobrostan i godność osób zaangażowanych w daną sytuację …,przeżywają „tu i teraz”- świadomie z realistycznym i ufnym nastawieniem, … nie są blokowani przez wewnętrzne konflikty, uczą się poznawać własne uczucia i ograniczenia, cieszą się własnymi sukcesami i nie zazdroszczą sukcesów innym…[…] „Wygrywający mają poczucie wspólnoty ze światem i ludźmi, … nie są im obce sprawy społeczeństwa, z odwagą i współczuciem poszukują podnoszenia jakości życia, nie czują się bezsilni wobec … problemów, starają się działać na rzecz lepszego świata”. (Za „Narodzić się by wygrać” Muriel James & Dorothy Jongeward)

Na szkoleniu zaznajomisz się z koncepcją, poznasz i zrozumiesz;

  • obraz psychologicznej struktury osobowości w ujęciu A.T.
  • dynamikę relacji – jak ludzie reagują jak funkcjonują w relacjach i konfliktach
  • jakie są ich motywacje i jak manifestuje się ich „ja” w relacji ze światem
  • jakie jest głębsze podłoże ich zachowań wynikające z doświadczeń, motywacji, życiowych skryptów i jak na tym tle ludzie rozwiązują problemy?
  • odpowiedzi na wiele istotnych pytań menedżerów jak zarządzać ludźmi rozumiejąc mapy mentalne wynikające ze struktury osobowości a poprzez to jak realizować skuteczne przywództwo.

Poznaj na szkoleniu / warsztatach koncepcje osobowości bogatą w praktyczne wskazówki i merytoryczne odniesienia co do sposobu postępowania z ludźmi by unikać błędów psychologicznych w zarządzaniu.

Analiza Transakcyjna stanowi solidną bazę dla ugruntowania się w kompetencjach menedżerskich i łączenia ich w spójny system myślenia o zarządzaniu  – łatwo odwołuje się do koncepcji powiązanych – dotyczących przywództwa sytuacyjnego,  motywacji, wewnętrznej konstrukcji psychicznej, komunikacji interpersonalnej, opartej na konstruktywnym dialogu czy rozwijania postaw odpowiedzialności i odporności psychicznej.

Problematyka Analizy Transakcyjnej w zarządzaniu

Zagadnienia ściśle związane z Analizą Transakcyjną:

  • model stanów „ja” w koncepcji osobowości
  • model transakcji psychologicznych – relacji interpersonalnych,  znaków rozpoznania
  • podstawy ludzkich zachowań i motywacji – zakodowanych w tzw. skryptach życiowych, driverach,
  • opis organizacji – co nadaje charakter i jak utrwala  kulturę organizacji?
  • koncepcje skryptupiszącego ludzkie scenariusze postaw wygrywających i przegrywających
  • dynamika relacji w sytuacjach konfliktowych uwarunkowanych psychologiczną wypłatą
  • pozycje życiowe i wynikający z nich model decyzyjny; jakie buduje strategie odniesienia i relacji  
  • kim jest inteligentny emocjonalnie menadżer – lider w koncepcji R. Caruso i P. Salowaya

Reprezentacja osobowości w ujęciu funkcjonalnym

Determinanty ludzkich postaw i zachowań  czyli system myśli i uczuć w koncepcji A.T.

  • Co poszczególne stany „ja’ mówią nam  o ludzkiej naturze i sposobie odnoszenia się do rzeczywistości, jak równoważą się lub jak dominują poszczególne stany?
  • Problem Ego , Super Ego oraz Id w koncepcji Freuda
  • Jak czytać ludzi i ich rozumieć na podstawie zachowań – wskaźniki behawioralne stanów „ja”

O tym jak odnosimy się do siebie w różnych sytuacjach – czyli model transakcji psychologicznych

  • Pozytywne i negatywne odniesienia stanów „ja” w dynamice relacji – modele transakcji
  • Rodzaje transakcji i ich wpływ na kulturę zarządzania
  • Mapa mentalna Egogramu – jak przedstawia się moja osobowość w stylu zarządzania
  • Koncepcja równowagi energii psychicznej – zaangażowania w poszczególne stany „ja”.

Model strukturalny drugiego rzędu – czyli co mówią i jak kształtują nas nasze zapamiętane doświadczenia?

  • Jak lepiej rozumieć ludzi i ich motywacje?
  • Jak ukierunkowywać ich na rozwój osobowy
  • Determinanty w strukturze osobowości i jego wpływ na życiowe postawy

Wskaźniki poszczególnych stanów „ja” – by zrozumieć naturę ludzkich zachowań

  • Nauka lepszego postrzegania i rozumienia ludzi i ich zachowań – model wyjaśniający
  • Diagnoza behawioralna, społeczna, historyczna i fenomenologiczna
  • Ja – wykonawcze i ja- rzeczywiste – czyli proces wewnętrznych negocjacji w sposobie odniesienia do innych, do sytuacji, do problemów
  • Wewnętrzna dystrybucja energii psychicznej – czyli jak ludzie angażują się w sprawy?

Zrozumienie tego zakresu koncepcji A.T. Pozwala menedżerom ujrzeć naturę i charakter angażowania się ludzi w poszczególne sytuacje dotyczące ich funkcjonowania w organizacji, w relacjach, w działaniach; może być podpowiedzią dla menedżera – lidera jak ukierunkowywać swoje zarządzanie w kształtowaniu określonych postaw; zaangażowania, (przepływu energii psychicznej), w budowaniu kultury wysokoenergetycznej współpracy – tzw. „empowermentu”

Mapy mentalne, przekonania a kontaminacje

  • Jak pogłębiać swoją samoświadomość jako lidera?
  • Jak kształtować pozytywne / zdrowe i konstruktywne relacje i odniesienia do sytuacji biznesowych?
  • Gdzie mogą tkwić nasze pułapki „myślenia” i jak kształtować Inteligencje Emocjonalną?
  • Jak modelować swoje zachowania w zarządzaniu sobą by być skutecznym liderem w przywództwie emocjonalnym?
  • Możliwe błędy psychologiczne szefa w zarządzaniu wiedzione kontaminacjami?
  • Typologia myśli i zachowań „skontaminowanych” pułapki psychologiczne?

„Dostajesz to, co wzmacniasz” – głosi jedna z tez Analizy Transakcyjnej

Zarządzanie to sztuka umiejętnego odnoszenia się do zaistniałych w organizacji / zespole sytuacji a odniesienie do ludzi w tym zakresie kształtuje kulturę zarządzania oraz wpływa na utrwalanie się wzorców określonych zachowań wynikających z relacji. Problemy szefów w zarządzaniu ludźmi mogą dotyczyć ich stylu zarządzania – wynikającego z dyspozycji psychicznych oraz struktury osobowości, co  wzmacnia jedne a osłabia drugie zachowania w systemie transakcji psychologicznych. Oznacza to, że  szefowie uzyskują w reakcji transakcyjnej pracowników postawy i zachowania komplementarne do ich stylu osobowościowego – chociaż nie zawsze takie jakich by się spodziewali (oczekiwali). Z tego powodu warto rozumieć sens transakcji psychologicznych oraz znaków rozpoznania.

Komunikowanie się lidera z otoczeniem a rodzaje transakcji zawieranych na codziennym poziomie zarządzania

Komunikowanie się z otoczeniem, z sytuacjami życiowymi, z problemami oraz z innymi ludźmi tworzącymi określone sytuacje to proces dwóch odniesień:

Odniesienia wewnętrznego  do samego siebie, a więc komunikacji z samym sobą w próbie doświadczenia – jak doświadczam danej sytuacji, gdy mi się przydarza w codziennych sytuacjach i relacjach z ludźmi i uzgodnienia na drodze wewnętrznych negocjacji – jak chcę/powinienem się zachować – aby moja reakcja była adekwatna i emocjonalnie inteligentna?

Odniesienia społecznego – zachowania wobec innych , czyli jak ostatecznie  postąpię w obliczu tej sytuacji, jak zareaguje, co powiem, co zrobię, jakie podejmę decyzje formalne oraz jak zareaguje na to (komplementarnie) druga strona?

Z powyższych dwóch aspektów wynika schemat transakcji jaki będzie funkcją inteligentnego zarządzania menedżera. Suma powtarzanych transakcji może być odzwierciedleniem utrwalonych nawyków (automatyzmów) – lub świadomie przywoływanych przez stany „ja’ map mentalnych.

Jak zawieramy transakcje psychologiczne z innymi z odniesieniem do zarządzania?

  • Koncepcja transakcji – czyli jak ludzie wzajemnie odnoszą się do siebie i do sytuacji
  • Bodziec + rekacja = transakcja – o problemie komplementarności zachowań nie zawsze zrozumiałych przez szefów, po których następuje „psychologiczna wypłata”
  • Transakcyjna odpowiedź czyli dostajesz to co wzmacniasz – zależność transakcyjna
  • Znaki rozpoznania w modelu transakcji – problem złego i dobrego zarządzania i feedback’u
  • Rzeczywistość psychiczna ważniejsza niż sama transakcja – czyli czym jest wypłata psychologiczna
  • Jak styl komunikacji szefa – utrwala określone nastroje, zachowania i atmosferę wokół współpracy?
  • Co wykazał Daniel Goleman wskazując na znaczenie przywództwa emocjonalnego (lidera)
  • Problem transakcji ukrytych i ich wpływ na zarządzanie ludźmi
  • Społeczna – jawna i psychologiczna – ukryta natura relacji / transakcji

Zrozumienie natury transakcji jakie zawieramy ze sobą w procesie komunikacji ukazuje wiele elementów dotyczących psychologii zarządzania ludźmi; świadomości sytuacyjnej, samoświadomości oraz buduje podstawy do samoregulacji – czyli wielu kluczowych czynników posługiwania się inteligencją emocjonalną. Z kolei brak owej świadomości prowadzi do sytuacji tzw. „ślepego oka szefa’ – będącego wynikiem ukrytych transakcji i budującego się w organizacji tzw. „psychicznego podziemia” – niejasności sytuacji, które mogą powodować błędne poznawczo wyobrażenia menedżera. Rozumienie schematu transakcji psychologicznych – to ważna kompetencja w zarządzaniu ludźmi.

Komunikacja jako funkcja zarządzania gdy jest pozytywna psychicznie – buduje zdrowe relacje, lecz gdy jest problematyczna – może odcinać szefa od ważnych aspektów obiektywnego rozumienia sytuacji  – osłabiać funkcje świadomego zarządzania i pozytywnego oddziaływania na ludzi, na zespół i na relacje budujące kulturę organizacji.

Znaki rozpoznania ciąg dalszy – budowanie klimatu w organizacji

  • Znaki rozpoznania na tle społecznego „głodu bodźców”
  • Oczekiwania społeczne – a ekonomia tzw. „głasków” (stroków) znaki rozpoznania szefa w kulturze relacji z podwładnymi
  • Co znaki rozpoznania mówią o kulturze zarządzania menedżera?
  • Pozytywne i negatywne konsekwencje znaków rozpoznania?
  • Ekonomia znaków rozpoznania Steinera i konsekwencje dla zarządzania?
  • Profil wymiany znaków rozpoznania  Jima McKenna?

Znaki rozpoznania są sposobem odnoszenia się lidera do swoich współpracowników – To część map mentalnych w  świadomości lidera o zarządzaniu. To jak lider widzi drugą osobę, jak się do niej odnosi w A.T. jest uruchamianiem określonych reakcji zwrotnych w rozumieniu transakcyjnym bodziec + reakcja = Transakcja , po której nastąpi wypłata psychologiczna. Owa wypłata psychologiczna w koncepcji AT. Będzie obrazem faktycznej skali- stopnia przywództwa lidera, będzie „zapłatą” – odpowiedzią na to jak lider zarządza potencjałem innych ludzi. Zasada, to w jaki sposób Cię zauważam – i poprzez to, jak się do Ciebie odnoszę, do czego odwołuje się mój komunikat …czyli co o Tobie myślę będzie formą ustanawiania kultury zarządzania.

Ważnym elementem tego procesu – jest autentyczność czyli dobrze ustawiony i przepracowany układ „map mentalnych” który jest faktycznym odniesieniem osobowościowym do kultury zarządzania. W obszarze tym ludzi cechuje szczególne wyczulenie na fałsz i udawanej zachowania – wynikające z wrodzonych „detektorów ściemy” – wyczucia autentyczności lub fałszywej autokreacji.

Skrypty życiowy – który kształtuje społeczne i zawodowe role oraz doświadczenia determinuje sukces emocjonalny pomimo psychicznych uwarunkowań i trudności życiowych.

Rozumienie natury ludzkich zachowań w kontekście osiągania sukcesu emocjonalnego to jedno z wyzwań współczesnych liderów stojących na czele zespołów i organizacji.  Droga do bycia inteligentną emocjonalnie osobą o ugruntowanej silnej życiowo postawie jest raczej dość odległe od potocznie głoszonych zasad „pozytywnego myślenia” – i innych temu podobnych populistycznych recept na życie. Ludzie emocjonalnego sukcesu – którzy mają poczucie trwałej satysfakcji – przeszli niejednokrotnie w życiu dramatyczne doświadczenia  lub tzw. odcięcie)

Głębsze poznanie stanów psychicznych oraz wewnętrznych zasobów czekających na uwolnienie – jest zatem poruszaniem  w sferze tego głębokiego ludzkiego doświadczenia, za którym stoi potencjalna wyzwolona wielkość. Wszystkie aspekty A.T.   jako koncepcji psychologicznej umożliwiają  potoczne lub bardziej wnikliwe zagłębienie się w temat wewnętrznych funkcji psychicznych  – zależnie od gotowości poznania i zainteresowania się zagadnieniem przez  uczestników szkolenia / warsztatów.

Wewnętrzne przekazy – jako element konstrukcji psychicznej „map mentalnych”

Skrypt – to jako obraz naszych wewnętrznych map ponieważ składa się z przekazanych i utrwalonych przez przekonania wzorców myślenia:  o otaczającej nas rzeczywistości. Bywa, że jest naszym „wewnętrznym” programem który wpływa a często determinuje nasze postrzeganie sytuacji i podpowiada określone zachowania. Skrypt – jest zatem scenariuszem życia i niemal na pewno przekłada się na sposób zarządzania sytuacjami, oraz ludźmi. 

Skrypt – czyli jak w koncepcji A.T. piszemy swój scenariusz życia i jak zawarte w nim przekonania mogą kształtować nasze zarządzanie sobą oraz innymi?

  • Koncepcja skryptu jako realizowanego scenariusza życia
  • Natura, definicja i źródła pochodzenia skryptu życiowego
  • Determinanty naszego myślenia i działania, które warto w sobie rozpoznać – odkrywanie własnego skryptu
  • Jak skrypt może wpływać na charakter i sposób mojego zarządzania?
  • Czy organizacje, którymi zarządzamy mogą także swój specyficzny skrypt?
  • Co kryje się w moich przekonaniach o zarządzaniu, o trudnych sprawach, o ludziach, o własnej roli jako szefa?
  • Co uzasadnia moje zachowania w roli szefa – co wyraża moje wartości?
  • Jaka jest konstrukcja a jaka pojemność „stanów ja” na tle skryptów – i wybieranych scenariuszy życiowych?
  • Co sprawia, że realizujemy skrypt wygrany a co, że realizujemy skrypt przegrany?
  • Jakie konsekwencje dla zarządzania rodzą skrypty innych ludzi?
  • Co o nas samych i naszej percepcji świata mówi nam matryca skryptowa Steinera?

Gdzie jest moja uwaga a gdzie moja życiowa energia? Proces wewnętrznych uzgodnień „ja”

Rozumienie funkcjonowania skryptów oraz rozpoznanie zakodowanych w nich przekazów: rodzicielskich , kulturowych, społecznych zawartych w nakazach, zakazach, czy w postaci. tzw. „driverów” pozwala menedżerom lepiej rozumieć naturę ludzkich zachowań, sposobu odniesienia do sytuacji, w aspekcie motywacji, sposobu działania czy rozwiązywania codziennych problemów. Rozumienie rozszerzonej typologii zachowań – dotyczących konstrukcji osobowości pozwala menedżerom poszerzyć zrozumienie ludzkich zachowań, szerszego rozpoznania sytuacji czy empatycznego podejścia do zarządzania.

Dzisiejsze czasy zarządzania w warunkach VUCA  stawiają przed menedżerami wymóg bycia psychologami i świadomego – psychologicznego podejścia do ludzkich zachowań. Mierzenie się z trudną, zmienną i złożoną  rzeczywistością dostarcza szeregu przeżyć i  wymaga czasem bardziej świadomego wglądu w sposób myślenia i doświadczania sytuacji przez  pracowników.  W tych uwarunkowaniach i przykładach warto dostrzegać problem tzw. czynnika ludzkiego w pokonywaniu trudności –  odporności psychicznej, radzenia sobie z kryzysem –  podczas realizacji działań dla tworzenia zdrowych relacji wewnątrz zespołu.

Pozycje życiowe, skrypty i tzw. „drivery” w odniesieniu do zarządzania

  • Jak ukierunkowywać w sposób świadomy zarządzanie z perspektywy tzw. „odniesienia”
  • Pozycje życiowe i alokacja zasobów wewnętrznych – schemat OK. – Corral
  • Podłoże zachowań, które mają wpływ na realizacje strategii takich jak: dążenie i unikanie, współpraca – rywalizacja, aktywność – bierność, realizacja – stagnacja  itp.
  • Problem kondycji człowieka; jak pozycje życiowe – nastawienie mogą stanowić świadome lub nieświadome determinanty sukcesu lub porażki?
  • Co może stanowić ograniczające myślenie – 12 tematów w koncepcji B.M. Gouldingów
    wewnętrzne blokady w osiąganiu sukcesu a wyzwalanie się wobec zablokowanego potencjału

Czynniki blokujące potencjał w zakodowanych wewnętrznych przekazach tzw. „rodzicielskich”, „społecznych”, „kulturowych”.

  • Matryca skryptowa – pozostająca w polu oddziaływania szefa
  • Schematy myślenia i działania (procesu skryptowego)  w ujęciu Kahlera
  • Matryca skryptowa C. Steinera

Budowanie kultury

Mapy mentalne lidera a mapy mentalne jego zespołu.  Zespół jako zbiór odrębnych jednostek, osobowości – odrębnie ukształtowanych, które decydują się uczestniczyć w danym projekcie – to indywidualizm i odrębność poszczególnych osób, które łączy jednocześnie wzajemne poczucie integracji. W obecnej kulturze swobodnych relacji mogą funkcjonować różne zachowania i niejawne motywy oraz potrzeby – tak zwane  wewnętrzne programy … które powodują ludzkimi działaniami i oddziaływaniami na innych.

Tym co staje się zespołowym doświadczeniem wzajemnego poczucia integracji jest także kwestią osobistego – odrębnego doświadczania,  tego jak funkcjonuje jednostka i jak jest odbierana i przyjmowana na tle zespołu. Obraz kultury relacji w zespole, ukazuje, co oznacza dla mnie jako jednostki ta relacja i jaki klimat współpracy tworzy: czy integruje doświadczenia czy konfliktuje? Jak warunkuje potencjał dla osiągania nieprzeciętnych wyników – na co jest gotowa każda z osób by razem współpracować?

Uważny Lider – lider projektu – scrum master przejmuje różne funkcje i role społeczne, jest opiekunem, mediatorem, integratorem, czasami psychologiem  który potrafi wyjść naprzeciw potrzebom ludzi, odczytując to co stanowi poziom niejawny komunikacji oraz leży u podłoża relacji.

W Koncepcji Analizy Transakcyjnej: ludzką  osobowość ulepiły / ukształtowały relacje rodzinne wczesnego dzieciństwa- używając metafory – na dysku psychiki zapisały się wewnętrzne programy… są jak ukryte sterowniki w systemie operacyjnym, które kierują działaniami oraz sprawnością funkcjonalną w relacjach społecznych.

Co wnosimy do zespołu?  Z czym przychodzimy do danego środowiska pracy? Jak klimat relacji temu służy? Co wynika z opisu naszej organizacji w ujęciu Analizy Transakcyjnej?

„Drivery”. Koncepcja Taibi Kahlera – dotycząca „wewnętrznych sterowników”

– ukazuje obraz czynników aktywujących określone zachowania. Wewnętrzny program sterownika – „drivera” determinuje sposób działania ludzi oraz tego jak poszczególne drivery  odnoszą się do sposobu operacyjnego funkcjonowania. Znajomość tematów skryptowych oraz  „driverów” u współpracowników – ich rozpoznanie przez lidera tworzy kolejny obraz mentalny map poszczególnych osób zespołu.

To kolejny obraz dający liderowi odpowiednie wyjaśnienia:

  • jak ktoś działa i dlaczego zachowuje się właśnie tak?
  • jak funkcjonuje jego „wewnętrzny program” – „drivera”?
  • jak należałoby się do tego odnieść?

To obszar poszerzania świadomości lidera w rozwijaniu Inteligencji Emocjonalnej w aspekcie poznawczym oraz empatii. Poznania jak wewnętrzne ukierunkowanie- czyli wewnętrzne nakazy kształtują ludzkie podejście do funkcjonowania w relacjach i podchodzeniu do zadań

Co warunkuje  poszczególne procesy – systemy zachowań przekładających się na realizację?

  • Rozumienie natury wewnętrznych nakazów w aspekcie ludzkiej motywacji oraz postaw
  • Zachowania charakterystyczne czyli jak intuicyjnie postarać się rozpoznać  „drivery”?
  • Rozumienie driverów – co pozwala menedżerom różnicować oczekiwania i nie stawiać wymagań nieosiągalnych
  • Drivery – jako realizacje określonych przyjętych/ wewnętrznie lub narzuconych sobie wartości
  • Drivery jako rodzaj bramki, drzwi – do realizacji określonego skryptu
  • Koncepcja Lulie Hay w docenianiu potencjału „driverów” – odmienne spojrzenie (pozytywne aspekty) na problem skryptu
  • Drivery – jako struktura ludzkiej motywacji w skryptach i przejawach osobowości
  • „bądź doskonały” , „Bądź silny”  „Staraj się” , „Sprawiaj przyjemność innym” , „spiesz się” – jakie są, mogą być konsekwencje poszczególnych driverów w realizacji działań
  • Adaptacja osobowości w koncepcji  Ware’a  – typologia zachowań / oraz typologia osobowości i budowania relacji
  • Rodzaje zachowań pasywnych oraz wpływ różnych typów zachowań na podejście szefa do zarządzanie

Relacje symbiotyczne – w odniesieniu do zarządzania – model relacji mający wpływ na osobowość organizacji i charakter transakcji  

  • Czy szef może utrwalać w organizacji syndrom bezradności i braku samodzielności?
  • Znaki rozpoznania i wzmocnienia w relacjach symbiotycznych – co wzmacniasz w konstrukcji stanów „ja”?
  • Ryzyka braku zaufania i potrzeby ciągłego sprawowania kontroli w przejmowaniu odpowiedzialności
  • Problem relacji bierno- zależnych w odpowiedzi na styl zarządzania / mikrozarządzania
  • Możliwe błędy psychologiczne szefa w wyniku nieadekwatnie dobranego stylu zarządzania
  • Symbiotyczność – znaczy współuzależniająca obecność – jak uzdrowić organizację z bezradności

W Koncepcji Analizy Transakcyjne określone – automatyczne (nawykowe) lub świadomie przyjęte style zachowań są; mogą być relacją komplementarną, adekwatną do budowanej przez menedżerów kultury – określonej stylem zarządzania. Konsekwencje pożądanych lub niepożądanych postaw pracowników mają swoje źródło w kompetencjach menedżera.

Podsumowując

Pragmatyzm map mentalnych opartych na Analizie Transakcyjnej w zarządzaniu:

Analiza Transakcyjna w zarządzaniu to forma rozwijania kultury kontraktu. W procesie dochodzenia do wewnętrznego porozumienia liderów z samymi sobą a w konsekwencji świadomego nawiązywania relacji z innymi w budowaniu inteligentnej emocjonalnie kultury zarządzania.

Transakcje psychologiczne jako proces

  • Proces wewnętrznych negocjacji i czynienia uzgadniań z samym sobą
  • Proces realizowania kontraktu w budowaniu kultury współpracy (pochodna kontraktu psychologicznego)
  • Kultura kontraktu – jako styl przywództwa i droga odejścia od „ręcznego sterowania” – mikrozarządzania,
  • Proces zawierania transakcji psychologicznych jako narzędzie w kształtowaniu postaw i relacji przez lidera w uwalnianiu potencjału współpracowników

Poznanie zagadnień z obszaru Analizy Transakcyjnej wymaga – by (podczas szkolenia) zaznajomić się z nową terminologią oraz pojęciami, jakimi operuje ww. koncepcja. Wiedza ta – przenosi świadomość liderów w nowe kategorie myślenia o zarządzaniu stając się ostatecznie kompetencją intuicyjną w rozwijaniu osobowości oraz przywództwa.  

Jeśli temat w powyższym ujecie Państwa zainteresował lub zaintrygował:

  • proszę o kontakt w celu dokonania wstępnej konsultacji dotyczącej omówienia i uzgodnienia wartości i przydatności tego szkolenia / warsztatu w Państwa organizacji a w dalszym kroku
  • proszę o spotkanie (w tym możliwe on – line) w celu omówienia zakresu szkolenia i wyboru zagadnień oraz
  • możliwego przedstawienia konkretnego programu i wynikających z tego korzyści:
  • kontakt mailowy lub telefoniczny

Literatura przedmiotu – podstawy dla zainteresowanych:


Publikacje
2023-03-02
Analiza Transakcyjna w zarządzaniu. Mapy Mentalne lidera

Mapy mentalne lidera Szkolenie, warsztat, konsultacje – mentoring, dotyczące koncepcji psychologicznej, która pozwoli rozwinąć świadomość i prakt...

Publikacje
2023-02-22
Jak wybieramy szkolenia?

szkolenia dla firm ...i o tym dlaczego prawdopodobnie nie kupisz mojego szkolenia decydując się czasem na gorsze rozwiązania. O sposobie myślenia ...



Śledź nas na facebooku Facebook
Newsletter