Sztuka perswazji i argumentacji
W świecie szerokiego przepływu informacji oraz jej dostępności – każdy z nas posiada określone wyobrażenie o danej sytuacji oraz możliwość kształtowania własnej opinii. Dostęp do informacji wpływa na nasze poglądy i kształtuje nasze stanowiska w określonych sprawach. Coraz częściej nie tylko wiemy ale mamy pogląd na wiele spraw, pogląd na zachowania ludzi – którzy reprezentują określone role społeczne czy zawodowe. Ta sytuacja powoduje że obecnie częściej musimy rozmawiać na poziomie stanowisk z osobami które chcielibyśmy do czegoś nakłonić.
W wielu sytuacjach dotyczących relacji interpersonalnych o naszej pozycji wyjściowej oraz osiąganych rezultatach decydują także uwarunkowania osobowościowe: wychowanie, poczucie własnej wartości utrwalone nawyki, zachowania reaktywne, przekonania i emocje – determinujące stan naszej siły mentalnej i pozycji w dyskusji czy prowadzeniu merytorycznych sporów.
W sytuacjach konfliktowych, negocjacyjnych czy sytuacjach będących przedmiotem sporu – w celu wypracowania konsensusu i porozumienia mierzymy się z problemem komunikacji, oraz naszymi praktycznymi umiejętnościami które są zorientowane na:
- Kształtowanie percepcji drugiej strony – jej sposobu widzenia sytuacji
- Wywierania wpływu na czyjeś postawy oraz zachowania
- Wpływania na ocenę sytuacji i proces decyzyjny oraz wartościowanie
- Dążenia do rozszerzania kategorii myślenia w celu lepszego zrozumienia sytuacji
- Kontrolowania własnych zachowań lub przejmowanie kontroli nad rozmową
Inaczej mówiąc – skutecznego oddziaływania naszymi argumentami oraz osobistą ekspresją na rozmówcę, oponenta, interlokutora.
Zakres tzw. technik wywierania wpływu czerpie zatem z obszaru dziedzin takich jak:
- Erystyka – sztuka prowadzenia sporów
- Debaty publicznej i publicznych wystąpień
- Retoryka – z zastosowaniem funkcji poetyckiej języka
- Sztuki budowania porozumienia w dialogu – sztuki rozmawiania
- Rozwiązywania konfliktów oraz mediacji
- Sposobów negocjowania – stylów i dobierania strategii prowadzenia rozmowy
- Technik argumentacji – tworzenia dobrego uzasadnienia
- Perswazji – umiejętności przekonywania i wywierania wpływu
W zależności od charakteru i potrzeby oddziaływania na innych, natury prowadzonych sporów czy charakteru instytucji oraz obszaru działalności – opracowujemy dla Państwa bardzo konkretne scenariusze warsztatowe i treningowe dotyczące wzrostu umiejętności praktycznych w zakresie sztuki oddziaływania na innych.
Kluczowe znaczenie ma dla nas kontekst sytuacyjny, problem i charakter RELACJI INTERPERSONALNYCH wynikających z pełnionych funkcji społecznych lub zawodowych.
Wartość opracowanych w tym zakresie szkoleń, konsultacji i treningów praktycznych:
- Zgłębisz i poznasz naturę sporu w jakim uczestniczysz
- Zdefiniujesz kryteria sukcesu i cele do osiągnięcia
- Opracujesz i przetestujesz scenariusze adekwatne do twoich realnych sytuacji
- Przygotujesz scenariusze do prowadzanych rozmów
- Przygotujesz i przetrenujesz zbliżające się realne sytuacje w jakich masz uczestniczyć
- Przygotujesz odpowiednie strategie i scenariusze prowadzenia rozmowy – sytuacyjnie na każdą potencjalną okoliczność jaka może wystąpić w realiach twojej aktywności społecznej / zawodowej
- Wzmocnisz swoją siłę oddziaływania i argumentowania
- Poznasz i podejmiesz działania dla minimalizacji własnych ograniczeń w trybie pracy nad sobą
- Uzyskasz wiele informacji zwrotnych i ukierunkowanych propozycji rozwojowych
- Podejmiesz decyzje jak reagować i postępować w krytycznych dla Ciebie sytuacjach
W ZALEŻNOŚCI OD TEGO:
- Co stanowi przedmiot sporu lub wywieranego wpływu?
- Jaki jest charakter i kontekst społeczny i zawodowy?
- Jakie są osobiste predyspozycje i zasoby danej osoby?
- Co stanowi główny problem w komunikacji oraz oddziaływaniu interpersonalnym?
- Co leży u podstaw braku wiedzy lub umiejętności?
- Co wyznacza podczas sesji kluczowe widoczne obszary do rozwoju?
Piszemy dla Państwa odpowiedni scenariusz – odwołujący się do wiedzy i praktyki stosowania z danej dziedziny:
- Wywierania wpływu
- Perswazji
- Sztuki debaty publicznej
- Sztuki prowadzenia sporów
- Rozwiązywania sytuacji konfliktowych
- Negocjowania porozumień
- Technik i umiejętności argumentacji
- Modeli i stylów zachowań wynikających z dynamiki relacji międzyosobowych
- Typologii osobowości
- Analizy Transakcyjnej w relacjach biznesowych
- Innych – użytecznych w danej kategorii rozwiązywanego problemu
INACZEJ MÓWIĄC JEST TO PROGRAM MODUŁOWY – A NIE TEMATYCZNY – CZERPIĄCY Z RÓŻNYCH OBSZARÓW WIEDZY – PISANY NA ZAMÓWIENIE
Kogo może dotyczyć to szkolenie?:
- Handlowców zainteresowanych podnoszeniem skuteczności oddziaływania na klienta
- Negocjatorów – znających zagadnienia negocjacji, chcących rozszerzyć swoje umiejętności
- Osoby występujące publicznie przed określonym gremium
- Osoby dokonujące prezentacji których celem jest nakłanianie innych do określonych idei
- Osoby, których rola wiąże się z wywieraniem wpływu na innych
- Osoby udzielające się społecznie i organizujące wydarzenia publiczne
zobacz także nasze: negocjacje
zobacz także nasze: rozwiązywanie konfliktów