Archiwa

komunikacja w biznesie

Komunikacja

Istota szkoleń z zakresu:  komunikacja w organizacji

Sposób, w jaki nawiązujemy relacje i rozwijamy społeczne kontakty – stał się ważnym wyznacznikiem naszego sukcesu. Staliśmy się bardziej uwrażliwieni na zdolności komunikacyjne i rozwój osobowości. Wielu z nas przynajmniej raz w życiu zetknęło się z zagadnieniem psychologii komunikacji międzyosobowej; na rynku pojawiło się wiele szkoleń z ofertą rozwoju osobistego a w księgarniach o naszą uwagę zabiega szereg publikacji podejmujących to zagadnienie na wiele sposobów. Czy jednak przez ten fakt możemy czuć się bardziej kompetentni w sztuce porozumienia i dialogu?

Nauka komunikacji – co to dało?

Czy dzisiaj jesteśmy bardziej autentyczni, potrafimy więcej zrozumieć? Czy nasze społeczeństwa, ugrupowania, organizacje stały się otwarte szerzej na dialog? Czy dzięki szkoleniom z komunikacji potrafimy lepiej słuchać ? Czy nabyliśmy większej kompetencji by odnajdywać w tym, co słyszymy – sens tego, co zostało wypowiedziane?

Pomimo, iż kontakt miedzyosobowy – stał się dziedziną profesjonalizmu, gałęzią psychologii pozytywnej i perfekcjonizmu – można się zastanawiać dokąd prowadzi ta droga? Czy faktycznie biegnie do świata lepszych relacji międzyosobowych na jakie natrafiamy w naszych domach, instytucjach, zakładach pracy czy świecie polityki?

Nadmiar propozycji i podążająca za nimi powierzchowność potraktowania komunikacji jako nowej konkurencji doprowadziły do sytuacji, w której „doskonały” sposób porozumiewania się – stał się ważniejszy od treści rozmowy. Zgubił się sens. Forma doskonałego komunikatu zatraciła istotę funkcji komunikacji – budowania realnego porozumienia.

Być może nadmiernie zamykamy się w „okrągłych” poprawnie wypowiedzianych zdaniowych frazach, naszych konstrukcjach myślowych – pozostając poza rzeczywistym kontaktem z drugą osobą, zabarykadowani formami zdaniowymi?
Nauczyliśmy się lepiej manipulować sformułowaniami, które pod pozorem poprawności wypowiedzi – w wielu aspektach życia społecznego oddaliły nas od siebie jeszcze bardziej.

Szkolenia z komunikacji jakie Państwu oferujemy mają na celu nauczyć uczestników realnego porozumiewania się w odniesieniu do konkretnych sytuacji i kontekstów – w kulturze autentycznego dialogu.

Read More

budowanie zespołu

Budowanie zespołu

Planując budowanie zespołu wierzymy, że skuteczność naszych organizacji opiera się na pracy zespołowej. A jednak niektóre z tych zespołów pozostają niegotowe do uaktywnienia w pełni swojego potencjału…

Po co nam zespoły – sens istnienia oraz budowanie zespołu

Zespoły stały się nieodłącznym elementem współdziałania na rzecz realizacji strategii firm. Realizując cele zawodowe uczestniczymy w zespołach a im wyższa ranga stanowiska bądź postawionego celu tym bardziej znacząca staje się współpraca w zespole. Wierzymy, że sprawność naszych organizacji opiera się na pracy zespołowej, że zespoły są po prostu skuteczniejsze, a dzięki posiadanemu potencjałowi potrafią efektywniej osiągać zamierzone cele. Ludzie w dobrze uformowanych zespołach w odróżnieniu od grupy osób związanych jedną pracą mogą podejmować trafniejsze decyzje, lepiej rozwiązywać złożone problemy, kreować więcej skutecznych rozwiązań i osiągać stawiane im wyzwania efektywniej.

Dla uruchomienia ważnych funkcji w budowaniu zespołu potrzebna jest:

  • świadomość zespołowa – orientacja w jakich momentach potrzebujemy swoich doświadczeń?
  • rozumienie istoty zespołu – po co jesteśmy i dlaczego uznaliśmy, że potrzebujemy tego zespołu?
  • uznanie dla pełnionych ról – co poszczególne osoby mogę wnieść do zespołu i jak wdrożyć ten potencjał?
  • współdziałanie na planie przywództwa zespołowego – przestrzeni dla swobodnego działania
  • odpowiednie zarządzanie – wypracowanie określonej kultury, wysokich standardów współpracy
  • osiąganie porozumienia – omijanie konfliktów oraz umiejętność wypracowywania konsensusu
  • zintegrowanie potencjału – zaakceptowanie korzystnej współzależności, tożsamości i poczucia wspólnoty

Dysfunkcje w zespole które warto uwzględnić w budowaniu zespołu

Na podstawie trenerskich doświadczeń, wieloletniej pracy z menedżerami przy realizacji szkoleń dla zespołów o różnej specyfice, w różnych organizacjach reprezentujących różne branże oraz kultury organizacyjne sądzimy, iż pewna liczba zespołów nie osiąga pełnego rozwoju – pozostając w faze:  tzw. Stormingu. Faza ta w terminologii Cyklu Życia Zespołu albo Etapów Dojrzałości Zespołu – dotyczy stanu  docierania się, oscylowania wokół  osobistych ambicji oraz celów, realizacji własnych priorytetów, szukaniu akceptacji dla własnego stanowiska – roli w zespole, zwalczaniu poglądów innych lub uskuteczniania tzw. dążeń jednostkowych – bywa, że sprzecznych z wartościami, priorytetami i celami nadrzędnymi dla zespołu. Faza Stormingu – docierania się jest wczesną fazą funkcjonowania zespołu, gdzie wiele energii i potencjału zużytkowuje się w sposób nieefektywny – stale powracając do nieuporządkowanych kwestii w zespole. Jest to faza wielokrotnego powielania tych samych błędów w istotny sposób ograniczających lepsze współdziałanie. Brak wypracowania określonych standardów i norm dla zespołu – z powodu skupiania się na realizacji celów i zadań operacyjnych z pominięciem czasu i uwagi na sprawy związane z uformowania zespołu – blokuje osiągnięcie dojrzałości.

Przykłady ze świata biznesu pokazują, że zaniedbywane budowanie zespołu, zła kultura w zespole, brak systemu wartości i żelaznych zasad sukcesywnie oddala ludzi od zespołu, od dalszej współpracy a w konsekwencji od biznesu! Na skutek złej kultury organizacyjnej – reprezentowanej przez zarząd lub szefów ludzie zaczynają realizować niezwykłe cele i mieć osiągnięcia dopiero … poza firmą. Czasem kultura określonego zespołu czy organizacji po prostu nie jest tego warta by w nim zrealizować swój potencjał – dać swoje najlepsze pomysły czy urzeczywistniać idee; tylko po to by skazać się na realizację swojego potencjału w tak kiepskiej atmosferze wokół współpracy! Ludzie odchodzą a wraz z nimi potencjał stracony dla firmy! Jest to najogólniej mówiąc konsekwencja braku przywództwa zespołowego.

Storming – docieranie się chociaż istotny i nieodzowny z punktu widzenia rozwoju zespołu – nie jest etapem najbardziej dojrzałej współpracy, może prowadzić do pogłębienia dezintegracji lub przeciwnie – odpowiednio zarządzany doprowadzić do wzrostu świadomości zespołu. Zaniedbanie przejścia z tej fazy do kolejnego poziomu/etapu funkcjonowania zespołu wynika z niedociągnięć już na etapie tzw. Formingu – formowania  zespołu, złego przywództwa na skutek braku wizji dla zespołu w procesie kształtowania się tożsamości zespołu obowiązujących norm i zasad organizujących współpracę.

Uważność na zespół i dbałości o unormowanie i utrwalenie wartości oraz zasad na rzecz kultury współdziałania w konsekwencji prowadzi zespół do etapu Performingu – wysokoefektywnej i satysfakcjonującej współpracy.

Lista obszarów rozwojowych – wynikających z dysfunkcji zespołu:

  • wypracowanie celu i wartości dla zespołu  – budowanie poczucia tożsamości i świadomości po co zespół istnieje
  • rozwijanie zdolności do pokonywania przeszkód – wypracowanie zasad postępowania i metod regulujących sposób realizacji celów
  • rozwijanie porozumienia, wzmacniającego potencjał zespołu w zdolności do współdziałania, wypracowanie kultury komunikacji
  • rozwijanie kompetencji w zakresie zespołowego podejmowania decyzji i umiejętności rozwiązywania problemów
  • ustalenie występującej współzależności, określenia i uznania dla poszczególnych ról w zespole, pogłębianie tożsamości
  • podnoszenie kultury zarządzania do poziomu przywództwa zespołowego,  kreowanie liderów wewnątrz zespołu
  • poszerzanie elastyczności w działaniu poprzez  eliminowanie sztywnych procedur i dzielenie się odpowiedzialnością i władzą
  • podnoszenie morale poprzez budowanie kultury, która wzmacnia mechanizmy współpracy, poszanowanie dla norm i wartości
  • rozwijanie kompetencji zwiększających zasoby intelektualne i merytoryczne w zespole

Konsekwencje implikujące budowanie zespołu

Brak owej świadomości zespołowej– jest efektem szeregu zaniedbań. W codziennej gonitwie i natłoku zadań cele operacyjne biorą górę nad każdym innym działaniem. Zespoły przestają przywiązywać wagę do zajmowania się: Formowaniem zasad i wartości oraz definiowaniem celów dla zespołu, (trzeba tu zaznaczyć, że cele dla zespołu – to nie są cele operacyjne), identyfikowaniem potrzeb na etapie Stormingu (docierania się), Normowaniem – najlepszych praktyk i wypracowywaniem zasad kluczowych dla danego zespołu oraz Performingiem – wyzwalaniem najlepszego – dostępnego potencjału, jaki istnieje w ludziach poprzez tzw. przywództwo zespołowe.

Read More

Efektywność osobista

Jak mierzysz swoje życie? Decyzje dotyczące alokacji zasobów, jakie posiadasz, energii, czasu i talentów kształtują twoje nawyki a w konsekwencji budują życiową strategię …

Read More

Negocjacje i Sprzedaż

Spieranie się na temat stanowisk zazwyczaj nie daje mądrych porozumień. Dylematy handlowców podobnie jak i negocjatorów znajdują swoje rozwiązania w odkrywaniu interesów stron…

Sprzedaż związana jest z umiejętnością wpływania na zmianę przekonań swojego klienta. Wymaga od Ciebie zrozumienia czym są przekonania, rezygnowania ze sprzedaży opartej na presji na rzecz stosowania skutecznej strategii, które sprawiają, że klient nie jest przekonywany, a sam przekonuje się do zakupu.

 

Read More

Zarządzanie Szkolenia z zarządzania

Szkolenia z zarządzania, jako propozycje rozwojowe dla Państwa organizacji ujmujemy w kategorie procesu rozwiązywania problemów – odwołując się do modelu działania firm konsultingowych.

Przygotowując dla Państwa szkolenie z obszaru zarządzania:
• Dążymy do poznania i zrozumienia Państwa organizacji oraz modelu biznesowego
• Poszukujemy odpowiedzi na pytania: co jest problemem i co składa się na problem?
Czy rozwiązujemy właściwy problem i co stoi na szczycie hierarchii problemu?
• Określamy hierarchie ważności naszego pola działania– czyli obszarów rozwojowych
• Przedstawiamy rekomendację dla zaproponowanego rozwiązania
• Stosujemy zasadę M.E.C.E. – warunek sine qua non – przyjętego rozwiązania: jako konieczny i wystarczający

Traktujemy szkolenia z zarządzania jako element konsolidowania różnych modułów tematycznych w jednym szkoleniu – odpowiednio do rozpoznanego problemu i przyjętego rozwiązania. Dlatego zaproponowana tu klasyfikacja szkoleń ma charakter umowny.

Nowe technologie – stanowią dzisiaj kluczowe źródło budowania przewagi konkurencyjnej dla firm. Szybkość działania, poprawianie efektywności procesów pracy, minimalizowanie kosztów i operacjonalizacja – orientują uwagę menedżerów na ten kierunek rozwoju biznesu.

Jeśli jednak w określaniu strategii rozwojowej swojej organizacji dostrzegacie Państwo wagę i znaczenie istnienia tzw. czynnika ludzkiego: czyli personalnego odniesienia do zarządzania, w oparciu o określone kompetencje menedżerskie – dla budowania określonej kultury zarządzania; to widzimy w tym działaniu przestrzeń dla naszych propozycji szkoleniowych.

W zależności od potrzeb dobieramy zespoły merytoryczne do danego projektu lub wydarzenia szkoleniowego. W zakładkach znajdą Państwo informacje o szkoleniach z zarządzania.

Read More

Szkolenia integracyjne a integracja zespołu

Szkolenia integracyjne dla zespołu czy może kształtowanie zachowań integrujących? Czyli nieco inne spojrzenie na wyjazdy integracyjne dla firm.

Integracja zespołu – potoczne rozumienie

Przyjęło się na rynku szkoleniowym, że integracja zespołu, wyjazdy integracyjne czy motywacyjne spotkania firmowe służą wzajemnemu budowaniu relacji, wspólnej zabawie i dostarczaniu przeżyć, które mają w przyszłości zaprocentować zwiększoną motywacją do współdziałania, skutkować polepszeniem wzajemnych stosunków i budowaniem lepszej atmosfery wokół współpracy.

Czy faktycznie wyjazdy integracyjne stanowią trwały sposób na budowanie i poprawianie stosunków w pracy?

Oprócz chęci wzajemnego świętowania sukcesu firmy i zrobienia czegoś dla współpracowników – np. podziękowania im za kolejny rok zmagań i bycia razem – co jest niezmiernie ważne – jest i druga strona medalu takich wyjazdów. Zabawa nie musi być konstruktywna z tego powodu część założeń dotyczących wyjazdów integracyjnych – ma swoje wady, które sprawiają że efekty takiego wydarzenia mogą wcale nie wpłynąć na realną poprawę jakości współpracy oraz integracji zespołów w dłuższej perspektywie.

W istocie uczestnicy takich imprez integracyjnych nie wracają z żadnym nowym doświadczeniem, które pozwoliłoby im po takim wyjeździe zachowywać się inaczej. Nie nabyli żadnych nowych kompetencji:  wzorców zachowań i nie wypracowali żadnego nowego podejścia do sytuacji, z którymi przyjdzie im się mierzyć po powrocie z imprezy integracyjnej. W pokonywaniu trudności, rozwiązywaniu bieżących problemów i podejmowaniu działań – rozbijamy się o codzienność, o prozaiczność, która nie jest już tak atrakcyjna jak wspominana integracja a chwilowe poczucie oderwania o rzeczywistości stopniowo zastępują, wypierają te same utarte schematy, ścieżki myślowe i nawyki.

Wyjazd integracyjny nieco inaczej …

Z  perspektywy 15 – letniej praktyki szkoleń outdoor, organizacji szkoleń integracyjnych oraz budowania efektywnych zespołów widzimy alternatywę dla wyjazdów integracyjnych w postaci atrakcyjnych dla uczestników gier menedżerskich i zdań zespołowych organizowanych w plenerze. Ludzie mają naturalną skłonność do zabawy powiązanej z edukacją opartą na podejmowaniu wyzwań, rozwiązywaniu postawionych przed nimi problemów, chęć sprawdzenia się w działaniu. Wspólne przeżycie sukcesu – daje ważne dla motywacji  poczucie sprawstwa a powiązane z mocnymi merytorycznie podsumowaniami, pozwala na zdobywanie doświadczeń zwiększających własną skuteczność w działaniu;  zachęca uczestników do stosowania nowego podejścia.

Niewielka zmiana daje znaczące rezultaty; dlatego prowadząc szkolenia integracyjne zwracamy szczególną uwagę na to, by zakres merytoryczny zadań zespołowych przyczyniał się do rozwoju tzw. zachowań integrujących; by po takim szkoleniu możliwym było dla uczestników odniesienie się w pracy do konkretnych zachowań i zmiana podejścia na bardziej zintegrowane.

Każdy zespół – z uwagi na swoją specyfikę i postawione zadania – posiada w sferze współdziałania  kilka momentów krytycznych – o znaczeniu kluczowym dla przebiegu efektywnej współpracy. Warto te momenty  wziąć na warsztat i wypracować dla nich określone zachowania integrujące.

To naszym zdaniem znacznie lepsza perspektywa dla rozwoju zespołu na rzecz integracji.

Read More

Umiejętności społeczne

U podłoża każdej silnej emocji leży impuls do działania; podstawą inteligencji emocjonalnej jest rozsądne kierowanie tymi impulsami …

Ze względu na elementy warsztatu, które będą wkomponowane w szkolenie rozwijające umiejętności społeczne, uczestnicy będą mieli okazję ćwiczyć nowo nabywane umiejętności pod kierunkiem prowadzących.

Read More

Konsultacje, Badania i Coaching

Badaj psychologiczny obraz twojej organizacji, wzmacniaj i rozwijaj jej potencjał, modeluj określone zachowania, utrwalaj szczególne nawyki  –  twórz kulturę !

Zapraszamy na cykl szkoleń z dziedziny wiedzy o coachingu.

Read More