Szkolenie z motywowania

data: 2017-02-28

wydane przez: Nesłik


Szkolenie z motywowania pracowników … Przepis na motywacyjną zupę ?

szkolenia z motywowania pracowników
Szkolenie z motywowania

Działanie a raczej manipulowanie w obszarze motywacji – powszechnie określane mianem motywowania kogoś – nie powinno być rozumiane jak przepis na zupę, gdzie wystarczy: dodać składniki – powszechnie nazywane „motywatorami”, odpowiednio „przyprawić” kontekstem sytuacji, „podgrzać” atmosferą „zamieszać” … i gotowe. To naszym zdaniem – w świetle badań nad motywacją – poważny błąd zoperacjonalizowania myślenia o człowieku. Błąd myślenia w tej sytuacji – zbyt zadaniowego rodzi złudne przekonanie, że określonym zadziałaniem – zestroimy człowieka niczym maszynę aby działała zgodnie z „instrukcją” . W konsekwencji myślenie doraźne z oczekiwaniem natychmiastowych efektów rodzi złudne przekonanie o skuteczności. Tymczasem taka filozofia działania jest czynnikiem niepowodzenia tak wielu szkoleń, w praktyce okazujących się nieskutecznymi.

Naszym zdaniem – czego dowodzą badania: struktura motywacji nie wymaga tworzenia jakichś szczególnych, indywidualnych profili motywacyjnych, opracowywania list tzw. „motywatorów” którymi należy obdarzać podwładnych, wyznaczania komuś ambitnych celów, identyfikowania indywidualnych potrzeb, dostosowywania „bodźców motywacyjnych” szefa dopasowanych do zindywidualizowanych oczekiwań pracownika i innych tym podobnych stymulacji uwarunkowanych czynnikiem bodźca i reakcji. Takie mechanistyczne uproszczenie lansowane przez firmy szkoleniowe jest złudne a w aspekcie ludzkiej psychiki nieskuteczne (chociaż wolałbym powiedzieć raczej niefortunne).

Motywacja – wymaga (jedynie) odpowiedniego środowiska i przestrzegania kilku prostych zasad, które pozwolą ludziom na wyrażenia swojego potencjału, stworzą przestrzeń do autonomii działania,  wytworzenia poczucia sprawstwa i kontroli nad sytuacją. Nie mogą jednak wiedzieć tego osoby, które swoje programy szkoleniowe wciąż opierają na „starych” teoriach motywacji – które co prawda mają znaczenie historyczne dla rozwoju nauki jednakże pozbawione są ważnych wniosków wynikających z odkryć, które przenoszą punkt ciężkości na inne aspekty ludzkiej psychiki.

Wszelkie formy szkoleń, w których na podstawie głoszonych teorii wymyśla się sposoby motywowania pracowników – określanie przez środowisko „narzędziami” wynikają z  kwestii najważniejszej – braku dobrej wykładni i zrozumienia istoty motywacji.  Mnożenie pomysłów: „jak zmotywować” – a uściślając – jak „zaingerować” w wewnętrzny stan motywacji pracowników – jest wyrazem niezrozumienia problemu – i jak się okazało w badaniach – przyczynia się do spadku zaangażowania.  Tworzenie kategorii „motywacji pozafinansowej” i oferowanie ekwiwalentów w postaci nagród – jest nadal tą samą co finanse formą motywowania. Zadziwiający jednak w wynikach badań nad motywacja jest fakt, że finanse zasadniczo – nie motywują!  Trzeba zatem aby to zrozumieć i uzasadnić – zmienić paradygmat motywacji!

Jeśli już trzeba by tworzyć jakąś listę sposobów na motywację, bardziej zasadna byłaby lista tzw. demotywatorów czyli wszelkich – obecnych w praktyce zarządzania szefów zachowań, które obarczone są błędami psychologicznymi – skutecznie odbierającymi motywację.
Budowanie zaangażowania co prawda można osiągać na różne sposoby: poprzez tworzenie kultury organizacji, formułowanie wizji i wartości dla zespołów, formułowanie zestawu kar i nagród, systemy kontroli, czy osobiste oddziaływanie szefa i wydawanie poleceń. Wachlarz form oddziaływania jest szeroki. Nie wszystkie one jednak odwołują się do motywacji. Więc jeśli jednak skłaniamy się ku motywowaniu, budowania stanu wewnętrznego zaangażowania – nie wystarczy instrumentalne podejście przedkładania pracownikom „motywatorów” bo potrzebna jest większa wartość związana z tworzeniem motywującego środowiska pracy, potrzebna jest określona kultura za którą stoi określona filozofia działania.
Z motywacją jako stanem pracownika będącym wynikiem określonego stylu zarządzania jest tak, jak przywództwem.

W zarządzaniu lojalność pracowników kończy się tam, gdzie kończy się kontrola. Przywództwo zaczyna się tam, gdzie kontrola – nie jest już konieczna!

Andrzej Koszyk – trener konsultant zarządzania

Zapraszamy Państwa do poznania programu naszego szkolenia:

Link do oferty: Motywowanie pracowników

szkolenia z motywowania pracowników
Motywowanie

Zobacz Podobne Artykuły

Szkolenia integracyjne, wyjazdy integracyjne, team building – o co chodzi w tej grze?

data: 2017-08-14

wydane przez: 2017-08-14

Szkolenia integracyjne, wyjazdy integracyjne team building – o co chodzi w tej grze? Szkolenia integracyjne – zwykliśmy kojarzyć z wyjazdem int...

Szkolenie zarządzanie zespołem

data: 2017-03-25

wydane przez: 2017-03-25

Szkolenie zarządzanie zespołem może być okazją dla menedżerów  do odejścia od realizacji codziennych zadań w zespole oraz refleksji nad poprawą efekty...

Zachowania osłabiające funkcjonowanie zespołów:

data: 2015-09-21

wydane przez: 2015-09-21

Komentarz: Poniższa lista zachowań stanowi zestawienie dysfunkcji zespołów, jakie zaobserwowaliśmy podczas naszej 10 letniej praktyki trenerskiej. Każ...

Szkolenie z Analizy Transakcyjnej. Wartość szkolenia

data: 2015-09-02

wydane przez: 2015-09-02

Analiza Transakcyjna a nasze umiejętności interpersonalne Codziennie zawieramy dziesiątki transakcji psychologicznych. Wynikają one z naszych codzien...