SZKOLENIE Z MOTYWACJI
data: 2020-02-04
wydane przez:
Szkolenie z motywacji to propozycja …
… nowego spojrzenia na motywacje – będącego wynikiem szeregu eksperymentów badawczych i obserwacji zachowań ludzi w różnych środowiskach i kontekstach społecznych, które skłaniają ku temu, by porzucić dotychczasowe myślenie o sposobie motywowania oraz budowania systemów motywacyjnych w firmach. Do dzisiaj przywoływane i najbardziej popularyzowane teorie motywacji, takie jak teoria Maslowa, Herzberga, Skinera, McGregora, i innych nie dają pełnego i najbardziej trafnego (jak na obecny stan wiedzy) wyobrażenia o tym jak podejść w organizacjach do zagadnienia motywowania ludzi?
Szkolenie z motywacji – zmienia powszechne wyobrażenie o tym co i jak motywuje ludzi w pracy a jeśli do tego przywołać tezę, że motywacja – to stan wewnętrzny – należałoby zweryfikować wyobrażenia o sposobie wspierania czy podnoszenia motywacji przez menedżerów. W istocie możemy raczej pobudzić kogoś pod względem jakiegoś wewnętrznego stanu (tematu) jego motywu – stwarzając ku temu odpowiednie warunki, środowisko pracy niż dostarczyć zewnętrznych czynników dla motywacji, określanych potocznie mianem „motywatorów”.
Mnożące się na szkoleniach z motywacji listy sposobów motywowania podwładnych, ujęte w listy czynników zewnętrznych, system kar i nagród mają często niewłaściwą wykładnię tego, co w istocie pobudza motywację. W konsekwencji prowadzi do niezrozumienia problemu, co do sposobu motywowania i może odnosić na dłuższą metę skutek przeciwny!
Jeśli nawet nie istniałaby jedna – jedynie słuszna koncepcja motywacji można powiedzieć z całą pewnością, że wyniki eksperymentów różnych grup badawczych prowadzą zasadniczo do tych samych wniosków. Na kanwie tych wniosków chcemy zaproponować Państwu warsztat – który pozwoli poznać zagadnienie motywacji w bardzo wielu aspektach odnoszących się do zarządzania; pozwoli menedżerom przemyśleć własną strategię działania i zastosowania na gruncie swojego zespołu czy organizacji.
Formułowanie problemu motywowania jako tzw. „motywacji pozafinansowej”, oferowanie szkoleń menedżerskich które dokonują rozróżnienia pomiędzy „motywacją finansową” oraz „pozafinansową” ujawnia niezrozumienie problemu motywacji. W istocie dla problemu motywacji takie rozróżnienie – nie ma zastosowania. Tymczasem tego typu szkoleń na rynku jest najwięcej! Dla wielu zaskakującym może okazać się fakt, że gratyfikacja – nawet wysoka może odbierać motywację i wpływać na pogorszenie standardów pracy. Jeśli nawet wysokość wynagrodzenia wpływa na zaangażowanie ludzi w pracy – nie stanowi trwałego czynnika motywacji ponieważ nie wpisuje się bezpośrednio w jej strukturę.
Zachowując jednakże obiektywizm – warto zastanowić się czy szkolenie ze sztuki motywacji powinno zawierać tylko zagadnienia motywacji – jako takiej? … Czy może powinno zostać rozszerzone o inne aspekty oddziaływania: wywierania wpływu i kształtowania kultury w organizacji / w zespole, budujące zaangażowanie, a zatem określone postawy i zachowania?
Poznając poniższe zagadnienia – szybko zorientujecie się Państwo, że nasze szkolenie z motywacji ma wysoce merytoryczne podstawy i wykracza daleko poza zwyczajowo przekazywane w szkoleniach banały informacyjne.
Szkolenie z motywacji. Pytania problemowe i zagadnienia
1. Jak to możliwe, że motywacja jest w pewnej mierze procesem nieświadomym?
2. Znaczenie afektów w stanie motywacji – czyli nasze ukryte motywy działania
3. Kiedy, w jakich okolicznościach nasza motywacja potrzebuje siły naszej woli?
4. Co skłania ludzi do realizacji własnych zamierzeń i realizacji celów?
5. Dlaczego system kar i nagród / w tym wynagrodzenie finansowe pozbawiają ludzi naturalnej motywacji i w dłuższej perspektywie obniżają zaangażowanie (wyniki badań)?
6. Jakie środowisko i sposób zarządzania sprzyja znaczącemu wzrostowi motywacji?
7. Jakie mogą być możliwe przyczyny spadku zaangażowania i zniechęcenia pracowników?
8. Co powinien robić szef, by stwarzać warunki dla wzrostu lub aktywacji motywacji u podwładnych?
9. Z czego wynikają błędy psychologiczne oceny pracy i zaangażowania pracowników?
10. Które aspekty zarządzania szefa mogą stać w sprzeczności z motywacją podwładnych?
11. Kiedy zarządzanie poprzez cele spełnia funkcje motywacyjne?
12. Jak tworzyć środowisko ludzi zaangażowanych i zmotywowanych do działania?
Szkolenie z motywacji. Zagadnienia merytoryczne i moduły szkoleniowe
To propozycja modułów obejmujących wybrane aspekty szkolenia z motywacji. Program DEDYKOWANYCH WARSZTATÓW wysyłamy w odpowiedzi na zapytanie o szkolenie i określone przez Państwa problemy dotyczące motywacji pracowników)
Moduł
1. Motyw a motywacja. Zagadnienie motywacji – nowe ujęcie, model wyjaśniający.
Prezentacja założeń teoretycznych dotyczących modelu i struktury motywacji oraz perspektyw motywowania. Baza merytoryczna dla opracowania przez menedżerów strategii motywowania, tworzenia środowiska dla wysokiej motywacji współpracowników. Przytaczane poniżej zagadnienia mają swoją określoną terminologię w literaturze przedmiotu, dlatego stosujemy ja w prezentacji oferty.
• Dwa niezależne układy motywacyjne: afekty – doznania jako motywy ukryte oraz jawne – procesy woliacyjne, dotyczące wyobrażenia o samym sobie. (Ważne ujęcie struktury motywacji wg. McClellanda).
• Klasyfikacja sytuacji, działania jako motyw czyli czynniki motywacji: sukces, władza i społeczne relacje przynależności. Charakterystyka motywacji na przykładach.
• Tematyki motywu sukcesu – charakterystyka stanu motywacji
• Kierunki motywów; problem orientacji „na cele” oraz orientacji „na stan”.
• Ważny czynnik motywacji: lęk przed porażką i lęk przed odrzuceniem. Problematyka motywacji „nadziei na sukces” a motywacji do „unikania niepowodzenia”.
• Tematyka motywu: władzy – autonomii, kontroli i wywierania wpływu
• Indywidualne przejawy motywu – rozpoznanie motywacji.
Problematyka warsztatu związanego z tym zagadnieniem dotyczy:
• Analizy postaw oraz mechanizmów motywacji wynikających z przedstawionych aspektów motywów (dotyczących charakterystyki ludzkiej motywacji).
• Umiejętności identyfikacji indywidualnych przejawów motywu – motywacji u poszczególnych osób – studium przypadku, ćwiczenia.
• Odniesienie do praktyki zawodowej – tworzenia scenariuszy dla odpowiadającej danemu motywowi sytuacji – tzw. procesu sytuacyjnego pobudzenia motywu. W praktyce oznacza to tworzenie przez menedżera motywującego środowiska i klimatu współpracy oraz polityki / strategii działania wzmacniającej poszczególne motywacje.
• Analizy studium przypadków dotyczących motywacji i efektów zamiany sposobu motywowania.
• Tworzenie rozwiązań dla poszczególnych motywacji – motywów zachowań ludzi na kanwie zaprezentowanych i poznanych zagadnień.
Moduł
2. Model wyboru ryzyka i Atrybucje przyczynowe
Moduł przedstawiający problematykę wyznaczania i osiągania zamierzeń, uzasadniania przyczyn powodzenia i porażek oraz wytrwałości przy realizacji postanowień. Odpowiada na pytanie o kondycję i uwarunkowania motywacji.
• Krzywa motywacji Atkinsona i jej konsekwencje
• Indywidualne przejawy motywacji a wybór celów i zadań
• Efektywność motywacyjna na tle: siły atrakcyjności powodzenia, poziomu aspiracji i prawdopodobieństwa możliwości osiągnięcia sukcesu (ekonomia motywacji).
• Badania Isaacsona – dotyczące realizmu wyznaczanych celów. Z czego wynikają nierealistyczne a zatem nieefektywne cele? Problematyka niepowodzenia na tle zaangażowania. Problem wytrwałości w realizacji zamierzeń.
• Model samooceny ; wyobrażenia o własnym uzdolnieniu a ocena własnych działań.
Sposób wyjaśniania przyczyn powodzenia i niepowodzenia. Aspekt przyrostu i spadku motywacji jak również wzrostu / spadku samooceny.
Problematyka warsztatu związana z tym zagadnieniem:
• Sztuka (zasady) formułowania motywujących celów i zadań (wyzwań) przez menedżerów wobec współpracowników.
• Motywujący sposób dokonywania oceny rezultatów przez menedżerów, dawania informacji zwrotnej, prowadzenia rozmowy oceniającej.
• Jak pozytywnie oddziaływać na zaangażowanie współpracowników, w jaki sposób dawać motywujące wzmocnienia?
• Budowanie samooceny, wyobrażenia o własnym uzdolnieniu i korzystnych atrybucji przyczynowych (uzasadniania przyczyn powodzenia) na bazie poczucie sprawstwa.
Moduł
3. Problem osłabienia motywacji. Typologia wybranych zachowań w obliczu trudnych sytuacji
• Problem tzw. „Wyuczonej bezradności” wg. Seligmana. Czynniki bierności: niedobór motywacyjny, niedobór inicjatywy, niedobór poznawczy, niedobór emocjonalny.
• Zjawisko reaktancji wobec utraty poczucia sprawstwa i kontroli
• Problematyka prokrastynacji – dlaczego ludzie zwlekają oraz przyczyny działania pod presją.
• Problematyka „samoregulacji”, „samokontroli”, „samodyscypliny” na tle zjawiska „wyczerpanego ego” Kuhla
Problematyka warsztatu związanego z tym zagadnieniem dotyczy:
• Zagadnień dotyczących sposobu efektywnego wyznaczania celów (z punktu widzenia motywacji – nie zaś popularnej zasady SMART)
• Sposobu budowanie rzeczywistego zaangażowania w oparciu o indywidualne motywy poszczególnych osób oraz pozytywne wzmocnienia
• Skuteczności udzielania informacji zwrotnej, oceny pracy przez szefów (np. podczas rozmowy oceniającej) oraz zasad stosowania konstruktywnej oceny zachowań i rezultatów.
• Budowania samooceny pracowników – sprzyjającej wysokiej motywacji; rozumienie uwarunkowań mających kluczowy wpływ na samoocenę i osiągane rezultaty.
• Omówienie zagadnień dotyczących wypalenia zawodowego – w nawiązaniu do motywacji.
Moduł
4. Koncepcje motywacji. Zagadnienia rozszerzające zagadnienie
• Koncepcja Autodeterminacji w ujęciu: Deci i Ryana. Struktura motywacji od stanu tzw. „Amotywacji” do „Motywacji właściwej” Jak osiągać więcej satysfakcji – dbając o własną motywację?
• Prezentacja najważniejszych wniosków dotyczących badań nad motywacją w opracowaniu Daniela Pinka „Drive” – Kompletnie Nowe Spojrzenie na Motywację.
• Zasady dokonywania pozytywnych zmian w życiu – jak być skutecznym w realizacji postanowień unikając pułapek „wyczerpanej woli”? Sześć źródeł wpływu: Motywacja osobista, Umiejętności osobiste, Motywacja społeczna, Umiejętności społeczne, Motywacja strukturalna, Umiejętności strukturalne.
• Zasada 80/20 – Twoje Wyspy Szczęścia – macierz efektywności wynikająca z zaangażowania i satysfakcji. Czyli praktyczna lista przekształcania tzw. „listy spraw do załatwienia” w „listę spraw, których nie będę robił” – dla podnoszenia własnej efektywności i sprawczości w realizacji zamierzeń.
Problematyka warsztatu związanego z tym zagadnieniem:
• Jak korzystnie przekształcać wewnętrzny stan motywacji w sytuacjach zawodowych; czyli zmiana kategorii myślenia od „muszę” do „chcę” a nawet „lubię”.
• Modelowanie własnego zaangażowania pod kątem motywacji
Moduł
5. Strategie motywowania. Tworzenie środowiska sprzyjającego motywacji
• Analiza czynników motywacji, czyli co ludzi motywuje a jak są motywowania w pracy
• Jak tworzyć środowisko ludzi zaangażowanych i zmotywowanych do działania?
• Kształtowanie podejścia do motywacji – w oparciu o przypadki, warsztat pracy menedżerów nad zagadnieniami motywowania. Co szef może zabrać – co szef może dać. Praktyczna analiza sytuacji motywacyjnych – pod kątem zarządzania.
Moduł
6. Czynniki około – motywacyjne, mogące mieć wpływ na stan motywacji współpracowników
- Budowanie morale, zasady i wartości nadrzędne w konstruowaniu organizacji mające wpływ na postawy ludzi
- tworzenie motywującej kultury w zespole / w organizacji – znaczenie kultury organizacyjnej
- styl zarządzania – jak unikać błędów psychologicznych i ręcznego sterowania ?
- czynniki niezadowolenia albo demotywatory – możliwe powody spadku motywacji i zaangażowania
- profil osobowościowy: style myślenia i działania – poszerzające zrozumienie potrzeb psychologicznych u ludzi
- koncepcja przywództwa, ukazująca, jak współpracownicy mogą okazać się liderami – w powierzonym im obszarze pracy. Sens samoprzywództwa – jako stanu działania w stanie wysokiej motywacji.
Opracowanie praktycznego i skutecznego szkolenia z motywacji i motywowania – wymaga zrozumienia przed jego opracowaniem kluczowych czynników obniżenia motywacji lub problemów spadku zaangażowania osób zatrudnionych w zespole / organizacji. Rozwiązania mogą pochodzić z różnych obszarów „problemów” z motywacją, takich jak kultura organizacji, styl zarządzania, błędy psychologiczne szefa, brak warunków do pobudzenia u osób pracujących istotnego z ich perspektywy tzw. „tematu motywu” czy kwestii sposobu wyznaczania i uzgadniania celów, (oraz inne).
Zobacz także ofertę dotyczącą badań stanu motywacji w Twojej organizacji
Zobacz także naszą ofertę szkolenia dotyczącą warsztatu z zakresu motywowania pracowników:
lub od razu wyślij zapytanie o szkolenie
Analiza Transakcyjna w zarządzaniu. Mapy Mentalne lidera
data: 2023-03-02
wydane przez: 2023-03-02
Mapy mentalne lidera Szkolenie/ warsztat/ konsultacje – mentoring, dotyczące koncepcji psychologicznej, która pozwoli rozwinąć świadomość i...
Jak wybieramy szkolenia?
data: 2023-02-22
wydane przez: 2023-02-22
szkolenia dla firm ...i o tym dlaczego prawdopodobnie nie kupisz mojego szkolenia decydując się czasem na gorsze rozwiązania. O sposobie myślenia ...
O zarządzaniu przez cele – słów kilka
data: 2023-02-20
wydane przez: 2023-02-20
zarządzanie przez cele - wiązka celów Zarządzanie przez cele - dyskurs polemiczny W niniejszych rozważaniach podejmuje szybki dyskurs z autor...
Szkolenie z komunikacji – komu to jeszcze potrzebne?
data: 2022-08-18
wydane przez: 2022-08-18
Chciałem niemal spisać na straty jedno z moich (ulubionych) zagadnień szkoleniowych – dotyczące komunikacji, jako funkcji kultury zarządzania ora...
Analiza techniczna – nie działa, podobnie jak techniki sprzedaży?
data: 2022-06-22
wydane przez: 2022-06-22
techniki sprzedaży a analiza techniczna Problem: Jeśli to prawda - to jak prowadzić rozmowy z klientami, jak pokierować danym procesem spr...
szkolenia sprzedażowe -energetyczny shot
data: 2022-06-14
wydane przez: 2022-06-14
szkolenia sprzedażowe on - line Shot sprzedażowy to formuła pracy szkoleniowej, która zakłada krótkie sesje np. jedno- trzy - godzinne, poświęcone...
SZKOLENIA HANDLOWE
data: 2022-01-21
wydane przez: 2022-01-21
Szkolenia dla handlowców. Realne działania rozwojowe czy szkoleniowy efekt "wow" - w czym problem? Szkolenia handlowe? ... Czy może jednak...
Zarządzanie własną sprzedażą – dla handlowców
data: 2021-04-21
wydane przez: 2021-04-21
Cechy dobrego handlowca. Rankingi i benchmarking Dlaczego to nie takie oczywiste być wysoko na firmowej liście w rankingach sprzedaży? Czyli o...
Jak myślimy o szkoleniach dla firm?
data: 2021-01-14
wydane przez: 2021-01-14
Szkolenia dla firm. Jak myślimy o szkoleniach rozwiązując problemy organizacji? Czy nasz wybór jest wynikiem myślenia produktowego czy problemowe...
Szkolenia on line
data: 2020-06-05
wydane przez: 2020-06-05
Szkolenia on line: treningi, warsztaty coachingi Szkolenia on line jak to zorganizować? Z uwagi na zapotrzebowanie rynku wynikające z poszerzonej fo...
Mapy mentalne lidera Szkolenie/ warsztat/ konsultacje – mentoring, dotyczące koncepcji psychologicznej, która pozwoli rozwinąć świadomość i...
szkolenia dla firm ...i o tym dlaczego prawdopodobnie nie kupisz mojego szkolenia decydując się czasem na gorsze rozwiązania. O sposobie myślenia ...