scenariusze gier zespołowych
Szkolenia integracyjne
Zarządzanie zespołem, kierowanie realizacją, efektywna współpraca w zespole …
Poszczególne scenariusze gier, symulacji oraz zadań zespołowych tworzymy z myślą o rozwoju wskazanych kompetencji: w zarządzaniu, budowaniu zespołów, szkoleniach integracyjnych, poprawianiu efektywności i współpracy zespołowej itp. Oprócz warstwy fabularnej inspirowanej doświadczeniami wysokoefektywnych zespołów ratowniczych oraz zespołów do zadań specjalnych, kontekst wykonywanego zadania oraz jego przebieg pozwala na ukazanie uczestnikom ważnych aspektów zarządzania. Rozwijanie zagadnień dotyczących efektywnej współpracy i zarządzania na konkretnych przykładach dynamizuje proces szkoleniowy, aktywizuje uczestników i pozwala na bezpośrednią weryfikacje znajomości i rozumienia danego zagadnienia.
Przebieg gry i rozwój scenariusza do którego dokładane są różne elementy wydarzeń ujawniają sposób podejścia do realizacji zadania, poziom świadomości zespołowej i kompetencji w zarządzaniu. Obserwacje sposobu działania uczestników pozwalają na bogate podsumowania i dają okazję do udzielania informacji zwrotnej. Służą także za element praktycznej edukacji. Praca zespołów na przykładzie konkretnych zachowań pozwala też weryfikować przeświadczenia uczestników co do sposobu ich działania (poziom deklaratywny) z faktycznym postępowaniem (poziom rzeczywisty wykonania zadania) oraz mierzyć uczestników z konsekwencjami (ocena osiąganych rezultatów).
Nietypowe zadanie
Stawianie uczestników w obliczu nietypowej dla nich sytuacji / wobec nietypowego zadania stanowi rodzaj intelektualnego wyzwania, wyjścia poza utarte schematy myślenia i działania (przyzwyczajenia, procedury i zwyczajowe czynności, z jakimi mają do czynienia na co dzień). Ta nowa perspektywa skłania do wypracowywania nowego podejścia, uczy przekraczania problemów. Nietypowa sytuacja wymusza wręcz uformowanie zespołu na nowo, przemyślenie i zorganizowanie od podstaw całego przedsięwzięcia. Scenariusz odmienny od tego czym zespół zajmuje się na co dzień może wiele powiedzieć uczestnikom o nich samych i o pracy ich zespołu. Zabawa z merytorycznym podsumowaniem może okazać się bezcenna dla rozwoju kompetencji i usprawniania współpracy zespołu.
Przykładowe scenariusze:
Tworzymy scenariusze pod kątem rozwoju określonych kompetencji w zarządzaniu i współpracy w zespole.
Scenariusz: Przymusowe lądowanie
Uczestnicy na skutek awarii samolotu – znaleźli się w sytuacji przymusowego lądowania na pustyni. Najważniejszym dla nich celem, priorytetem dla zespołu – jest przetrwanie. Trzeba więc podjąć kilka ważnych decyzji: zrozumieć i ocenić swoje położenie, przestudiować różne warianty/ przewidzieć najbardziej prawdopodobny scenariusz przetrwania, zgromadzić niezbędne sprzęty na okoliczność dłuższego pobytu na pustyni, zmobilizować ludzi po to by wykonać kilka skoordynowanych działań – pod presją czasu. Błędne decyzje i działania mogą mieć nieodwracalne konsekwencje. Scenariusz uruchamia szereg ważnych kompetencji zespołu.
Scenariusz: Przypadek Apollo 13 i „Procedura wyłączania”
Wybuch zbiornika z tlenem i awaria zasilania na statku stawiają załogi: Apollo 13 – będącej w przestrzeni kosmicznej i Houston – w naziemnej bazie w bardzo trudnym położeniu. Koniecznością okazuje się bowiem zminimalizowanie strat energii, co wymaga opracowania i wdrożenia tzw. „procedury wyłączania” umożliwiającej jednorazowe odpalenie silników w chwili podchodzenia do lądowania. Całość operacji wymaga opracowania dobrego scenariusza (symulacji myślowych) przewidzenia zagrożeń wobec nieustanie zmieniającej się sytuacji, uzgodnienia i skoordynowania działań i opracowania doskonałej komunikacji (bez zakłóceń), zintegrowania obu zespołów w pracy nad rozwiązaniem. Należy pamiętać, że oba zespoły dzieli „kosmiczna” odległość, trudne warunki, wyciekający tlen, uciekający czas oraz jeszcze kilka innych ograniczeń …
Scenariusz: Akcja Poszukiwawcza
Podczas zorganizowanej wyprawy w góry okazało się, że jeden ze znajomych nie dotarł na miejsce spotkania – nie pojawił się w umówionym miejscu i czasie. Z uwagi na nadchodzące załamanie pogody i ograniczone możliwości szybkiego przybycia służb ratowniczych TOPR / GOPR – uczestnicy sami decydują się na przeprowadzenia akcji poszukiwawczej w celu ustalenia miejsca pobytu zaginionego i skierowania w ustalony rejon ekipy ratunkowej. Zadanie wymaga uzyskania informacji z terenu poszukiwań, zestawienia i powiązania w logiczną całość szeregu danych, jak również bieżącego koordynowania akcji. Zatem oprócz rozwiązywania problemu trzeba jeszcze na bieżąco organizować prace ekip poszukiwawczych w terenie. Scenariusz łączy zatem dwie perspektywy: zarządzanie operacyjne ze strategicznym.
Scenariusz: Ucieczka z Alcatraz
Podczas zorganizowanej wycieczki na jedną z malowniczych wysp Tajlandii uczestnicy odkryli, że znajdują się na niej nielegalne uprawy marihuany. Pilnujący upraw przemytnicy schwytali i osadzili wszystkich w opuszczonym więzieniu. Zadaniem uczestników jest zorganizowanie ucieczki oraz przeprawienie się niepostrzeżenie przez bardzo niebezpieczny teren pełen min, pułapek,i innych zagrożeń, które trzeba będzie sprawnie ominąć. Trzeba zaplanować i zorganizować ucieczkę w każdym szczególe – ponieważ jakikolwiek błąd przyniesie nieodwracalne skutki. Ponowne schwytanie przez przemytników – skończyłoby się bardzo źle.
Scenariusz: FaMaTec – Fabryka Maszyn Technicznych
W upadającej Fabryce Maszyn Technicznych zlokalizowanej w na terenie kilku zakładów /będących oddziałami byłej fabryki w Bangladeshu pojawia się perspektywa powrotu na rynek i zrealizowania zamówienia, które pozwoliłoby w przypadku powodzenia uratować zakład przed likwidacją. Chodzi o wyprodukowanie kilku maszyn technicznych – potrzebnych do budowy lokalnej infrastruktury oraz wykonanie kilku konstrukcji wykorzystywanych do budowy wiaduktów. Przedsięwzięcie wymaga uruchomienia zakładu, który ma działać w oparciu o lokalne już istniejące manufaktury. Trzeba zatem postawić zakład na nogi i zrealizować w nim pierwsze próbne zlecenie. Czy uda się uczestnikom (szkolenia) stworzyć sprawny model organizacji, zdolnej do realizacji zlecenia, jak zakończy się projekt wykonania maszyn? Czy uruchomiony zakład będzie spełniał kryteria HPO Scores (High Performing Organization) – 6 kluczowych czynników efektywnych organizacji?
Scenariusz: Przeprawa
Wyprawa turystyczna do Amazonii niespodziewanie wydłużyła się tymczasem trzeba zdążyć na zorganizowany powrotny samolot do Polski. Czas działa na niekorzyść … samolot odlatuje za dwa dni tymczasem umówiony przewoźnik nie przybył i nie dostarczył na czas łodzi pozwalających spłynąć w dół rzeki. Jest co prawda inna droga, która choć pozwala nadrobić nieco czasu to wiedzie przez teren nieznany – nie zawsze bezpieczny i pełen niespodzianek. Trzeba będzie zorganizować przeprawę zdobywając po drodze doświadczenia i współpracując w zespole.
Scenariusz: Niebezpieczny ładunek
Zadaniem zespołu jest neutralizacja niebezpiecznego ładunku, który ktoś pozostawił w celu skażenia środowiska. Trzeba znaleźć i rozbroić bombę ekologiczną, której zegar tyka. Zanim to nastąpi zespół musi wydedukować jak skonstruowany jest mechanizm bomby i wymyślić sposób jej neutralizacji. Jak to bywa z uzbrojonymi ładunkami – nie można popełnić żadnego fałszywego ruchu pomimo działania pod presją uciekającego czasu. Koordynacja i precyzja wyniknąć mogą tylko z dobrego planowania i dyscypliny realizacji ale także z metodycznego podejścia do problemu.
Więcej zdjęć ze szkoleń integracyjnych … tutaj
W odpowiedzi na zapytanie – przesyłamy ofertę wraz z opisem scenariuszy oraz wykazem zagadnień dotyczących rozwoju kompetencji zespołu. W oparciu o potrzeby rozwojowe Państwa zespołu do poszczególnych scenariuszy dobieramy fabułę i zadania.
Zobacz także ofertę szkoleń o pokrewnej tematyce w dziale Budowanie Zespołów
i Zarządzania zespołem